Friday 8 June 2012

CINTA PUTRI RIMBA KEPADA PENGHUNI RIMBA YANG SUKA MEMBACA SYAIR DAN GURINDAM TANPA JEMU







  • Putri Rimba Niagara shared Muamar Panggabean's photo.
     ·  ·  · June 4 at 7:00pm · 


    • You, Werdys Kalbary and Teungku Sayyid Deqy like this.

      • Rabeah Mohd Ali MOGA KASIH SAYANG KITA DIREDHAI DAN DIRAHMATI-NYA

        Istimewa untuk rakan alam maya ku tersayang...diperkenalkan ini Si Kunta Si Kunte Buah Hatiku Pengarang Jantungku Yang Selalu bersamaku menyokong Perjuangan Seni Karyaku. Apa saja yang kuilhamkan merekalah yang akan memukul canang kepada semua penghuni rimba karyaku akan bersiaran dan meminta semua penghuni menghayati dan membaca serta melagukan setiap untaian kasih daripada Putri Rimba Kesayangan mereka...
        Mereka semua membuatkan aku terharu ...setiap kali mereka membaca aku pasti menangis kerana mereka tak jemu menyokong dunia sasteraku...lambang kasih sayangku pada semua penghuni alam dan tanda Syukurnya aku kepada Kurniaan Allah Azzawajallah.

        Terima kasih Kunta Kunte dan seluruh penghuni Rimba Niagara
        Ku sayang kalian sampai kapan pun!
        Hingga ke hujung nyawaku
        Kehadiran kalian dalam hidupku
        Bagaikan indahnya pelangi di malam hari

        Moga kasih sayang kita Allah SWT Redhai dan Rahmati.
        Aamin Ya Rabbal A'Lamin.

        PUTRI RIMBA NIAGARA
        4 Jun 2012

        June 4 at 7:17pm ·  · 2

      • Pradita Fia salamku untuk kunta dan kunte...percalah pesut mahakam juga merindukan kalian...
        June 5 at 1:32pm ·  · 1

      • Rabeah Mohd Ali Duhai nanda jika nanda datang ke istana rimba niagara...si kunta si kunte akan menyambut nanda dengan penuh hormat dan kasih sayang sejati..dan tarian rimba akan dipersembahkan pada nanda. Jika nanda menangis kerana terharu mendengar mereka mendendangkan syair puisi bunda...mereka segera mengusap air mata nanda dengan daunan kasih...pokok yang mereka sedang bergayut itu adalah pokok daunan kasih....hehehehe
        June 5 at 1:40pm ·  · 1

      • Pradita Fia Wahai bunda pelita hati..sanjungan bunda hangatkan pagi hari...ayunan kunta dan kunte membuat ipin upinku pun ikut bergoyang...tak mau kalah merekapun ikut membuat ayunan dibelakang rumah.....namun tetap kalah kalau harus makan pisang kegemaran kunta dan kunte...
        June 5 at 1:53pm ·  · 1


  • INDAHNYA BERTEMAN DENGAN PUJANGGA SEPERTIMU

    Kapanpun pun kau tetap seorang teman
    Yang mentarbiyahkan aku ke jalan-jalan Syurga-Nya
    Terima kasih teman
    Kerana sudi temankan karyaku berbicara sepi
    Sepi menghasilkan karya yang tandus dan gersang
    Kau sumber inspirasiku
    Untuk kutarikan pena ini
    Dengan lenggok pujangga
    Yang mahukan kedamaian
    Roh dan jasad
    Kerana apa pun tarian lenggok pena kita
    Adalah bermatlamat satu
    Untuk menuju ke Pangkuan Ilahi
    Indahnya seorang teman
    Yang bergelar pujangga
    Sepertimu teman...

    Maafkan aku jika
    Lenggok penaku tersalah tari
    Mungkin aku tak mahu disepikanmu
    Tapi percayalah
    Itu semua gurauan hati
    Sekadar menduga kasih penamu yang sepi
    Percayalah kita tetap teman
    Kerana karyamu
    Selalu berjabat tangan
    Dengan karyaku
    Setiap kali bertemu siaran

    Setiap kali membaca karyamu
    Rinduku hilang
    Rinduku terbalas sudah
    Sepiku pun surut...
    Kau tetap kusayang
    Sampai kapan pun!
    Kerana di kuburan nanti
    Akan ditanya siapakah
    Saudaramu duhai ahli kubur
    Makanya kujawab
    Muslimin muslimat
    Saudara seislamku

    Makanya sebelum aku bergelar ahli kubur
    Di sini kuberjabat salam pada
    Semua temanku yang dikasihi
    Dunia akhirat...

    PUTRI RIMBA NIAGARA
    4 Jun 2012
     ·  · June 4 at 12:37pm · 



  • BAHASA PUISI ADALAH ILHAM DARI ILAHI

    Bismillahirahmanirrahim
    Assalamualaikum wr wb

    Semua rakan-rakan sastra yang sentiasa disanjungi..
    Ucapan sekalung tahniah kepada semua yang terlibat
    Dalam menjayakan buku
    'ANTOLOGI PUISI PENYAIR 5 NEGARA'
    Satu usaha murni memartabatkan Kesusasteraan Bahasa Melayu
    Di mata dunia
    Syabas! Kepada semua rakan-rakan sastra yang terpilih
    Karena karyamu karyaku dihargai oleh yang sudi menghargai
    Samalah kita bersyukur atas kurniaan bakat menulis dari Ilahi
    Kepada rakan sastra yang tak terpilih buat masa ini
    Sabarlah ye...Insya-Allah akan terpilih juga nanti
    Asalkan sentiasa berfikiran positif menghantar karya
    Tanpa jemu dan berputus asa
    Kita berkarya bukanlah untuk mendapat pengikhtirafan
    Tapi kita menulis adalah atas dasar minat menulis yang
    Amat mendalam
    Kalau tanpa minat pasti kita nggak bisa menulis
    Saya percaya semua yang bergelar penulis
    Mesti minat menulis sejak zaman kanak-kanak lagi
    Sama seperti saya...

    Saya masih ingat lagi semasa di alam remaja
    Setiap kali saya melihat remaja-remaja membaca novel
    Saya bayangkan novel yang mereka baca itu adalah
    Novel karya saya...
    Lucu kan?

    Yang amat melucukan sekali apabila kawan sastra saya
    Kata buku antologi cerpen terbitan DBP sudah diterbitkan
    Nama saya ada juga tercatat di kumpulan senarai
    Nama-nama penulis terkenal di Malaysia
    Bagai tak percaya saya di kala itu
    Dan tanpa berfikir saya mencari ke toko buku bagi mempastikan
    Adakah benar cerita rakan sastra saya itu
    Sekali lagi saya terkedu
    Seakan tak percaya tapi itulah realitinya
    Syukur pada-Nya
    Sepanjang pulang dari toko buku
    Saya senyum dalam dakapan buku Antologi Cerpen DBP
    Yang ada karya saya

    Itu cerita 30 tahun yang dulu saya terperanjat
    Sekarang ini berita karya saya di bukukan
    DI BUKU ANTOLOGI PUISI PENYAIR 5 NEGARA
    Bagaikan tak percaya tapi pabila nama saya
    Tersenarai saya percaya dalam senyum
    Karena ada yang sudi menghargai karya saya
    Syukur Alhamdulillah

    Tidak pernah terfikir pula saya ini
    Menjadi seorang penyair
    Mewakili 5 negara
    Karena sebelum ini tiada
    Karya puisi saya dibukukan
    Di mana-mana penerbitan

    Mungkin saya teringat kata-kata
    Rakan sastra saya yang amat saya sanjungi
    Saudara Naga Pamungkas
    Menyatakan setiap kata-kata saya
    Adalah puisi
    Sejak daripada itulah saya berpuisi
    Terima kasih Saudara Naga Pamungkas
    Karena kata-kata semangatmu
    Membuatkan aku berkata-kata
    Dalam irama puisi
    Bahasa puisi memang indah
    Seindah pelangi di malam hari
    Yang menulisnya tenang
    Yang membaca pun tenang
    Setenang air di kali Syurga
    Bahasa puisi adalah bahasa qalbu
    Bahasa qalbu datangnya dari
    Ilham Ilahi untuk penulis
    Karena setiap yang baik
    Adalah dari-Nya
    Maka bahasa puisi adalah
    Ilham dari Ilahi
    Sebab itu bahasa puisi itu indah!

    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
    22 Mei 2012
     ·  · June 4 at 12:15pm · 


      • TERIMA KASIH
        FIAPRADITA, 4 JUNI 2012

        Karya Allah sungguh tiada ternilai
        Karya Machluk masih terbatasa
        Tiada keindahan yang tak berasal dari – Nya
        Tiada karya yang dihasilkan tanpa kehendak- Nya
        Sungguh Allah Maha Pengasih….
        Terimakasih atas penghargaan
        Semoga Allah selalu melimpahkan Rahmat- Nya
        Andai nafas kami tinggal sejengkal
        Semoga karya kami bermanfaat
        Bagi segenap penghuni bumi
        Yang tak pernah berhenti berputar…
        Terima kasih Bang Naga Pamungkas
        Terima kasih Bung Korri Rayun Lampan
        Terima kasih sahabat-sahabat tercinta
        Yang selalu menjadi inspirasi dan semangat
        Untuk selalu berkarya…
        Karena tanpa kalian diri bukanlah apa-apa……
        about an hour ago · Unlike · 1

        Rabeah Mohd Ali:

        Nanda sumber inspirasiku untuk kutarikan pena tanpa henti...hehehe bila kutarikan pena tanpa henti berarti rinduku padamu terbalas sudah....hehehehe
        about an hour ago · Like

        Pradita Fia:

        bunda...andai Allah mengijinkan kita bertemu sekalipun penaku padamu tak akan kupadamkan karena bunda adalah idolaku...
        about an hour ago · Unlike · 1

        Rabeah Mohd Ali:

        Aamin moga Allah ijinkan kita bertemu dan dengan rakan-rakan sastra kita yang lainnya...pasti...ahhh ! bahagia dunia sastra kita bahagia dunia ikatan talisiraturrahimi ini...betapa indahnya ukhuwah yang sudah terjalan ini biarpun berjauhan tapi rasa dekat di kalbu ....percayalah bunda sayang rakan sastra semuanya...bila ketemu nanti tiadalah sepi lagi kan3 hehehehe semuanya mendendangkan lagu gurindam masing-masing...pasti gamat gitu...hehehe
        about an hour ago · Like · 1

        (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP DIALOG RUMAH SASTRA BORNEO)
        4 Jun 2012

        June 4 at 1:55pm ·  · 2

      • Werdys Kalbary Alhamdulillah...
        June 4 at 8:31pm ·  · 1

0 comments:

Post a Comment

 
;