Tuesday 5 June 2012

CINTA PUTRI RIMBA DENGAN PUTRA WERDYS KALBARY (10)




    • CINTA PUTRI RIMBA DENGAN PUTRA WERDYS KALBARY
      BAB 12


      Putri Rimba shared Werdys Kalbary's photo.
       ·  ·  · Sunday at 3:48pm · 
      • You and Werdys Kalbary like this.
        • Rabeah Mohd Ali ALLAH ITU MAHA INDAH

          Allah Itu Maha Indah
          Seindah 99 nama-Nya
          Semerdu KalamNya
          Tak jemu dibaca berulang-ulang kali

          Apabila menyebut nama-Nya
          Bergetar hati meruntun jiwa
          Apabila tidak menyebut nama-Nya
          Hati pilu seperti ditusuk sembilu pilu
          Apabila membaca Kalam-Nya
          Wangian cinta-Nya meresap dalam
          Roh dan jasad terus merindui-Nya
          Menanti dan menunggu untuk
          Bertemu dengan-Nya
          Moga terpilih menjadi kekasih-Nya
          Amin. Ya Rabbal A’Lamin

          Karya: Putri Rimba Niagara
          3 Jun 2012
          Sunday at 4:02pm ·  ·  1
        • Rabeah Mohd Ali ADAKAH DEGUPAN JANTUNG SEIRING ZIKIR PADANYA

          Ya Allah …
          Baru kini aku tahu
          betapa besarnya kuasa-MU
          menjadikan setiap jantung
          manusia berdegup sebanyak
          seratus ribu kali degupan sehari
          Masya-Allah naifnya aku
          tentang kejadian ini.

          Aku terkesima dalam
          ketaksupan aku tentang
          Kebesaran-Mu ini
          aku meratapi diriku
          tentang berapa kali pula
          aku bertasbih pada setiap
          helaan nafasku pada-Mu
          jika hendak dibandingkan dengan
          seratus ribu kali degupan jantungku ini.

          Ya Allah aku malu dengan diriku sendiri
          kerana adakah aku tergolong hamba-MU
          yang mengucapkan syukur setiap nikmat
          kehidupan yang Kau limpahkan padaku?
          Tolonglah aku Ya Allah jadikanlah hamba-Mu
          terpilih untuk mengucapkan syukur
          dengan berzikir pada-Mu di sebilang masa
          dan seketika selagi nafasku Kau pinjamkan!
          Biar degupan jantungku ini bermanfaat
          untuk roh dan jasadku ini selagi hayat
          di kandung badan.
          Amin Ya Rabbal A’ lamin

          Karya : Putri Rimba Niagaral
          3 Jun 2012
          Sunday at 4:06pm ·  ·  1
        • Rabeah Mohd Ali MOGA BEKALAN BERKEKALAN HINGGA KE MATI

          Seratus ribu kali sehari jantung berdegup,
          Berapa kali pula hati berzikir;
          Daripada bercakap kosong baiklah senyap,
          Itu tandanya orang berfikir.

          Hendak tidur tidurlah mata,
          Moga esokkan dirahmati;
          Ilmu dicurah bagaikan permata,
          Moga di Sana terus diberkati.

          Duhai saudara janganlah bimbang,
          Kudoakan hidup matimu diredhai;
          Dakwah dan tintamu menjadi lambang,
          Itu tandanya ilmumu dirahmati.

          Seratus ribu kali sehari jantung berdegup,
          Setiap nafas adakah zikir untuk-Nya;
          Itulah bekalan di masa hidup,
          Dihitung di akhirat sebagai penyelamatnya.

          Bersatu hati atas tali Allah,
          Menyebarkan dakwah kerana cinta pada-Nya;
          Melalui pena kita berdakwah,
          Moga di akhirat menjadi bekalannya.

          Syukur sungguh mendapat sahabat,
          Sahabat akhirat menyatukan hati;
          Matlamatnya sama untuk bekalan akhirat,
          Bila berpena harus berhati-hati.

          Hidup ini cuma sementara,
          Bila tiada hilanglah semuanya;
          Hanya tinggal semangat membara,
          Tanda kasih pada yang hidup untuk selamanya.

          Kasihku pada pembaca melebihi diriku,
          Kalian adalah penyambung dunia akhiratku;
          Apa kesalahan maafkan daku,
          Sepotong doamu penyeri akhiratku.

          Bicara tentang Allah tiada penghujungnya,
          Seperti berada di Taman-Taman Syurga;
          Tenangnya jiwa selamanya,
          Tutur katamu bak penghuni Syurga.

          Cinta pada Allah seutuhnya,
          Wangian cinta mendapat redha-Nya;
          Berkasih sayang hanya kerana-Nya
          Seperti berada di Taman Syurga-Nya.

          Wajah berseri mendapat hidayah,
          Rasakan dunia tak ke mana;
          Hati terpaut hanya kepada Allah,
          Moga diredhai bila ke Sana.

          Kutinggalkan ilmu bukan untuk dibanggai,
          Hanya semata kerana Allah dicintai;
          Biar pembaca mendoakan kunanti,
          Sebar luaskanlah penaku ini.

          Sama-sama mencari cinta Allah,
          Di alam maya kita disatukan;
          Saling bertarbiyah kerana-Mu Ya Allah,
          Balaslah cinta kami itulah yang diaminkan.

          Berbaik sangka sesama sendiri,
          Sahabat akhirat sahabat sejati;
          Amalan riak memakan diri,
          Saling ingat mengingati menuju mati.

          Orang bijak ingat mati,
          Semasa hidup muhasabah diri;
          Di dalam kubur tidak sendiri,
          Amal ibadat peneman diri.

          Teman baik saling muhasabah diri,
          Saling mengingati di hari mati;
          Hatimu luhur hidup menerangi,
          Moga amalan berkekalan hingga ke mati.

          Karya Putri Rimba Niagara
          3 Jun 2012
          Sunday at 4:09pm ·  ·  1
        • Rabeah Mohd Ali PILIHLAH AKU MENJADI CALON SYURGA-MU YA ALLAH

          Aku tak layak masuk SyurgaMu
          tapi aku tak mahu masuk nerakaMu
          Ya Allah...
          aku ingin sangat mengecapi nikmat SyurgaMu
          tapi aku ngeri dengan azab nerakaMu
          pilihlah aku menjadi calon SyurgaMu
          justeru berilah aku hidayah
          agar aku sentiasa beramal
          yang Kau terima amalanku
          yang membolehkan menjadi
          calon SyurgaMu
          jauhkan aku perkara
          yang menyebabkan aku
          masuk nerakaMu
          belas kasihanlah padaku
          Ya Allah aku hamba yang hina
          yang selalu alpa dan terlalai
          dengan keasyikkan dunia
          tolong ingatkan aku Ya Allah
          agar lidahku sentiasa berzikir
          mengingati saat-saat sakaratulmaut
          izinkan rohku bertemu denganMu
          dalam keadaan tenang dan
          Kau redhai ketika
          hidup matiku
          pilihlah aku menjadi
          calon SyurgaMu
          Amin Ya Rabbal A’lamin

          Karya Putri Rimba Niagara
          3 Jun 2012
          Sunday at 4:12pm ·  ·  1
        • Rabeah Mohd Ali KAU YANG KU CINTA

          Kau Yang Kucinta
          Kali pertama jatuh cinta dengan-Mu
          hati rasa terharu!
          Terasa damai! Tenang! Aman

          Hari-hari dilalui disinari dengan cahaya
          cahaya yang dipercayai
          dalam sanubari dalam lubuk hati
          Menyayangi-Mu… Mencintai-Mu
          adalah satu anugerah dar-iMu
          yang paling berharga dalam hidup ini
          Syukur Alhamdulillah

          Karya Putri Rimba Niagara
          3 Jun 2012
          Sunday at 4:15pm ·  ·  1
        • Rabeah Mohd Ali Duhai Roh Serulah Jasadku

          Duhai roh
          serulah jasadku
          untuk sentiasa taat
          akan perintah
          Tuhanku
          Tuhanmu jua.

          Jasadku ini tak
          mahu menjadi
          derhaka
          kepada
          Tuhanku
          Tuhanmu juga.

          Aku ingin jasadku
          nalurinya seiring
          kehendakmu
          yang sentiasa
          mencintai dan
          merinduiNya
          di setiap
          helaan nafasku
          di setiap masa
          dan seketika.

          Serulah namaku
          biar sentiasa
          beringat
          tentang
          Hari Pembalasan
          yang tiada siapa
          dapat membantu
          kecuali amal ibadat
          ketika di dunia.

          Serulah namaku
          biar menjadi
          sebati dalam
          keselarian
          cintaku cintamu
          kepada
          Tuhanku Tuhanmu
          Yang Maha Agong
          Lagi Maha Perkasa
          segala Puji-Pujian
          hanya untukNya.

          Yang diharapkan
          selagi hayat di kandung badan
          jangan kau jemu untuk
          membimbing dan menasihatiku
          jika aku alpa dan terlalai.

          Di penghujung nyawaku
          ajarkan aku mengucapkan
          Kalimah Syurga
          Laillahaillah
          Syukur Alhamdulillah
          jika itu yang kuucapkan nanti
          Syukur Alhamdulillah kerana
          kau tidak jemu bersamaku
          melakukan kebaikan hingga
          ke akhir hayatku
          wajahku tenang
          melihat kau pergi
          meninggalkan aku
          dengan aman dan
          tenteram.
          Amin Ya Rabbal A’lamin.

          Karya: Putri Rimba Niagara
          3 Jun 2012
          Sunday at 4:18pm ·  ·  1
        • Rabeah Mohd Ali Apabila Jasad Mendapat Nur Illahi

          Roh salahkan
          jasad kerana
          tersasar dan tersesat
          daripada jalan lurus
          yang ada dalam
          surah Al-Fatihah.

          Sepanjang roh bersama
          hayat jasad di muka
          bumi ini jasad tidak
          mahu menuruti kehendak roh
          yang mahu jasad seiring
          dengan kehendaknya
          tapi
          ada saja pertentangan
          antara jasad dengan roh.

          Roh terpenjara dalam
          dosa yang diciptakan
          jasad
          lagi banyak dosa
          yang dilakukan jasad
          roh merintih dalam
          duka yang berpanjangan.

          Raja iblis mentertawakan roh
          kerana usaha roh gagal dalam
          mengawal jasad derhaka
          ‘Jasad itu cuma dalam
          perhatian aku saja
          dia akan sentiasa menuruti
          kehendakku, dia dalam
          genggaman aku!’
          Egonya raja iblis itu.

          Roh terbelenggu dalam
          kekakuan dan ketakutan
          yang amat sangat dengan
          azab dari Allah yang akan
          ditimpakan ke atasnya
          nanti pasti!
          Di dunia telah dirasai
          betapa azabnya!
          Inikan di akhirtat!

          Sekarang rasakan
          nyalaan api neraka ini?
          Teriakan suara yang amat menggerunkan jasad.
          Panas! Panas! Sakit! Sakit!
          jerit jasad ketika hendak dihumbankan
          ke dalam api neraka yang menyala-nyala.

          Syukur Alhamdulillah bermimpi
          rupanya jasad.

          Jasad telah mendapat
          Nur Illahi
          Jasad tidak lagi menyeleweng
          dengan kehendak roh
          mereka seiring sekata
          menjadi sahabat yang paling
          akrab sebagai khalifah di muka
          bumi ini.

          Di pagi Jumaat
          yang syahdu itu
          jasad mengucapkan
          kalimah suci
          Laillahaillah.

          Roh tenang ketika
          meninggalkan jasad
          yang berwajah
          disinari
          Nur Illahi.

          Karya: Putri Rimba Niagara
          3 Jun 2012
          Sunday at 4:21pm ·  ·  1
        • Rabeah Mohd Ali KEMBARKU INSAFLAH!

          Kembarku Insaflah!
          Aku malu pada Tuhanku
          kerana telah berjanji setia
          memikul tanggungjawab
          sebagai seorang khalifah
          dengan janji setia itulah
          aku ditiupkan ke jasadmu
          tika itu kau berusia
          empat bulan kandungan si ibu.

          Aku malu!
          tersangat malu!
          Pada Yang Maha Pencipta
          kejadian asalku bilamana kembarku
          derhaka pada Tuhanku.

          Hinakah kau bila bersujud padaNya?
          Sedangkan di alam roh aku bersujud padaNya
          malangnya kau! Sedihnya aku!

          Tahukah kau kembarku
          tika kau
          ditimpa kemalangan ngeri
          kau kesakitan!
          Tapi aku lebih sakit daripada itu!
          Aku tidak bersedia lagi hendak
          berjumpa Maha Pencipta kejadian asalku.

          Aku bersyukur kerana
          diberi kesempatan untuk
          kembarku bertaubat!

          Ketika di wad hospital
          kulihat tergenang air matamu
          menanggung kesakitan
          mulutmu tidak henti-henti
          menyebut nama Tuhanku.
          kau tahu kembarku
          aku menangis penuh syukur
          damainya aku tika itu!
          Tenangnya aku!
          Syukur aku pada Tuhan tidak terhingga
          ada hikmah kau ditimpa kemalangan itu..

          Tapi kebahagianku tidak lama
          cuma saat itu saja kau bertaubat
          bila kau sembuh
          kau dah lupa lagi
          kau lalai
          kau gembira semahumu!

          Aku
          kau penjarakan
          dalam keperitan !
          Dalam kekecewaan!

          Hari-hari kau ceria
          dalam dunia kelalaian
          yang kau ciptakan sendiri
          sedangkan aku
          merintih setiap saat
          aku malu kembarku untuk
          bertemu Tuhan
          jika ditakdirkan dalam
          keadaan kau begini!

          Justeru yang aku harapkan darimu
          agar kau
          bertaubat
          Insaf
          mencari hidayah!
          kerana penawar untukku yang sengsara ini
          adalah sujudmu pada Tuhanku yang
          menjadikan asal usulku dan dirimu.
          ingatlah sumpah setia kita
          kepadaNya!

          Karya : Putri Rimba Niagara
          3 Jun 2012
          Sunday at 4:24pm ·  ·  1
        • Rabeah Mohd Ali Sumpah Setiaku Di Alam Roh

          Aku tafakur sejenak
          untuk apa aku dilahirkan ke dunia ini?

          Di alam kandungan sebelum roh
          ditiup ke jasad
          aku telah bersumpah setia untuk
          patuh kepada Yang Maha Esa
          dengan sumpah setia itulah aku
          dihidupkan ke dunia ini
          Masya-Allah malunya aku
          jika aku tidak tepati sumpah setia itu
          bumi mana hendak kudiami
          selain daripada bumi ini!
          Andai kata planet lain boleh
          didiami tapi milik-Nya juga!

          Mana mungkin aku
          menjadi penderhaka
          kepada Maha Penciptaku.

          Duhai Pencipta Sekalian Alam
          aku perlukan hidayah-Mu
          tunjukkan aku ke jalan yang lurus
          agar aku dapat menepati
          sumpah setiaku pada-Mu
          jadikan aku khalifah di muka bumi ini
          yang sentiasa Di Bawah Lindungan Kasih
          dan Rahmat-Mu.

          Hidupkan aku dalam suasana
          yang sentiasa ingat akan
          sumpah setiaku pada-Mu
          dan pilihlah aku sebagai khalifah
          yang sentiasa berbakti pada-Mu dan
          sekalian manusia di muka bumi ini
          Amin. Ya Rabbal A'lamin .

          Karya: Putri Rimba Niagara
          3 Jun 2012
          Sunday at 4:27pm ·  ·  1
        • Rabeah Mohd Ali DUHAI KEKASIH HATIKU!

          Duhai Kekasih Hatiku!
          Kekasihku…
          Bila aku alpa
          memujiMu
          terasa terhenti nafasku!

          Bila aku menyebut NamaMu
          segala jiwaku hidup!
          jantungku berdegup kencang!
          terasa Kau hampir denganku.

          Tika aku membaca KalamMu
          terasa damainya hati
          rinduku membuak-buak
          untuk bertemu denganMu

          Tika aku sujud padaMu
          jasad dan rohku syahdu dalam
          linangan air mata keinsafan atas
          ketaksupan aku pada dunia
          yang melalaikan
          aku daripada…
          MengingatiMu
          MemujiMu
          MengagungkanMu.

          Terimalah aku menjadi
          kekasih setiaMu
          di dunia ini! Juga di akhirat!
          Amin Ya Rabbal A’lamin

          Karya: Putri Rimba Niagara
          3 Jun 2012
          Sunday at 4:28pm ·  ·  1
        • Rabeah Mohd Ali Penawar Roh

          Roh itu muram
          menangisi nasib diri
          menyesali yang empunya diri
          yang masih terleka dan terlalai
          tentang masa dan peluang
          yang dilepaskan tanpa
          menghitung usia berlalu pergi.

          Izrail mengintai-ngintai roh yang suram
          menunggu perintah dari Maha Pencipta
          roh dan jasad.

          Yang empunya diri masih tidak
          mahu merebut peluang
          untuk pulang ke pangkal jalan!

          Yang empunya diri ingatlah
          masa terlalu suntuk untukmu
          pintu taubat terbuka untukmu
          peluang sentiasa menantimu
          rebutlah peluang selagi
          nafasmu ada!

          Berazamlah merebut segala cahaya
          yang menerobos masuk ke tubuhmu
          tanpa ada halangan yang berpunca
          dari kejahilan yang empunya diri.

          Cahaya hidayah datanglah pada
          yang empunya diri yang sudah
          pulang ke pangkal jalan
          dan inilah penawar roh
          yang suram!

          Karya Putri Rimba Niagara
          3 Jun 2012
          Sunday at 4:30pm ·  ·  1
        • Rabeah Mohd Ali Sebelum Pejam Mata

          Hidup ini memang
          Melekakan!
          Melalaikan!
          Aku terkedu
          dalam kelekaanku.
          aku terkesima
          dalam kelalaianku.

          Sebelum pejam mata
          ingin aku berbuat baik
          pada Tuhan
          jua sekelian manusia
          di muka bumi ini.

          Sebelum pejam mata
          ampunkan aku Tuhan
          maafkan aku manusia
          atas segala dosa padaMu
          jua kesilapanku pada
          sekelian manusia.

          Izinkan aku bertemu dengan
          Kekasihku dalam wajah yang
          tenang dan berseri
          jika itulah yang kudapat
          hidup ini adalah satu kepuasan buat diriku
          dan aku redha dengan segala ujian
          yang tertimpa ke atasku
          syukur Ya Tuhan aku dihidupkan
          hanya untuk membalas cintaMu.

          Karya Putri Rimba Niagara
          3 Jun 2012
          Sunday at 4:32pm ·  ·  1
        • Rabeah Mohd Ali SEBELUM DIJEMPUT PULANG KEPANGKUAN ILAHI

          Dunia sempit akan jadi luas jika kita buka mata hati...
          Bila terbuka mata hati khashaf-Nya tersirna di kalbu iman
          Bila kalbu iman tersirna tiada yang difikirkan hanyalah bekalan untuk akhirat yang pasti dan pasti akan kita tempuhi...moga kita semua tergolong sebagai hamba-Nya yang sentiasa disinarkan Nur Hidayah Kasih-Nya mulai detik ini sehingga dijemput pulang ke Pangkuan Ilahi Aamin Ya Rabbal A'Lamin.

          PUTRI RIMBA NIAGARA
          3 Jun 2012
          Sunday at 4:34pm ·  ·  1
        • Rabeah Mohd Ali PENGHARAPANKU PADAMU YA ALLAH

          Aku bukanlah orang pandai tapi
          minat kerja macam orang bijak pandai.
          Pening memang pening,
          sakit kepalaku
          kerana siapalah aku nak dibandingkan
          mereka yang bijak pandai.
          Dengan pertolongan Allah yang Maha Bijak,
          Dia mengilhamkanku,
          Syukurku padaNya.
          Insya-Allah selagi dikurniakan
          kudrat pemikiran ku usahakan selagi larat
          biarpun tidak dipandang manusia aku redha
          tapi pandangan Ehsan-Mu amat aku harapkan
          sepenuh jiwaku kerana aku teramat takut sekiranya
          di alam akhirat nanti biarpun aku menangis air mata
          darah sepenuh alam sekalipun Kau tak akan pandang!
          Aku tak mahu begitu Ya Allah!
          Dengan air mata penuh pengharapan ini Kau pandang
          dan terimalah segala usahaku ini. Amin.

          Karya:Putri Rimba Niagara
          3 Jun 2012
          Sunday at 4:39pm ·  ·  1
    • Rabeah Mohd Ali shared Werdys Kalbary's photo.
       ·  ·  · Sunday at 3:31pm · 

0 comments:

Post a Comment

 
;