Monday 4 June 2012

CINTA PUTRI RIMBA DENGAN PUTRA WERDYS KALBARY (3)



CINTA PUTRI RIMBA DEGURINDAM PUISI QALBU
BAB 5
Salam puisi untuk kanda Werdys Kalbary
Terima kasih karena sudi memahami apa yang tersirat di hati dinda
Lukanya terlalu parah dalam cinta puisi terluka
Hingga kini lukanya masih sukar untuk diobati
Selagi dinda ingati selagi itulah airmata mengalir deras
Mujurlah ada penghuni rimba yang setia
Selalu memujuk dinda pabila dinda menangis hiba...

Kenapa manusia begitu kanda?
Setelah diberi hati dikecewakan
Kenapa tak seperti Putera Duyung
Sanggup memberi hati pada Mas Merah ...
Manusia yang tidak pernah dikenalinya
Alam yang berbeda tapi masih punya hati ehsan
Kenapa manusia tak begitu kanda?
Kenapa mesti ada cemburu dan sakit hati kanda?
Memikirkan hal ini
Dinda rindukan suasana duyung lautan
Yang hidup saling
Hormat menghormati
Berkoban ...biarpun nyawa jadi taruhan
Demi mempertahankan sebuah kasih sayang nan suci murni

Alangkah bahagianya jika hidup ini
Penuh dengan kasih sayang yang bersih
Jiwa raga
Tiada niat lain selain niat yang membahagiakan
Roh dan jasad
Berkasih sayang selari dengan Cinta Ilahi

Setiap kali dinda pergi
Ke pantai cinta ombak rindu
Dinda selalu membayangkan putera duyung
Menjelma dengan senyumannya yang berbunga pelangi cinta
Menjemput dinda ke istana lautannya
Dan dinda dilayan seperti Tuan Puteri oleh semua penghuni
Lautan....Penghuni lautan ...menyayangi dinda ....
Dinda rasakan inilah dunia yang dinda dambakan...
Ah! Itu cuma dunia illusi dinda saja tak akan jadi kenyataan!

Tapi kehadiran mu kanda dalam hidup dinda
Seolah sinar kebahagiaan pelangi cinta suci kerana-Nya
Mula bertapak di hati...
Mula keyakinan bunga-bunga Cinta Syurga
Mewarnai cinta yang damai mendamai
Yang indah mengindahkan suasana cinta bagaikan di alam Syurga
Bahasa yang dituturkan nan indah tanpa ada hati terluka dilukai

Percayalah kanda ...
Cinta itu indah
Bahasa puisi itu indah
Kerana bahasa puisi adalah bahasa qalbu
Bahasa qalbu datang dari Tuhan
Makanya berjanjilah pada dinda
Kanda akan selalu bertutur dalam bahasa puisi qalbu
Jiwa kanda sesuci bahasa puisi qalbu

Kanda...
Dinda bukanlah insan yang sempurna baik
Tapi tak salahkan jika dinda ingin menjadi hamba-Nya yang baik
Karena Allah Azzawajallah suka yang baik-baik
Makanya marilah kita bersama
Berkata yang baik-baik
Berpuisi nan indah-indah
Seindah pelangi di malam hari
Seindah bunga sakura
Seindah bunga Cinta Syurga
Indah....indah...indah....terlalu indah!
Indah-Nya Hanya Allah Taala saja yang tahu

Kanda....
Mulai saat ini dan detik ini
Kita sama-sama berjanji
Untuk menjadi hamba-Nya yang baik
Berpuisi nan indah-indah
Puisi qalbu yang ada nilaian di Sisi-Nya
Insya-Allah Aamin Ya Rabbal A'Lamin

LUAHAN HATI DARIPADA DINDA PUTRI RIMBA NIAGARA
20 Mei 2012
 · 
NGAN PUTRA WERDYS KALBARY
SEHINGGA KE SYURGAWI KITA BERCINTA

Duh kanda
Gurindam puisimu selalu
Bikin hatiku dialun ombak rindu
Dan aku rindu

Duh kanda...
Aku rindu serindu-rindunya
Pada tawa selokamu
Bersahaja membaitkan kata-kata
Seloka yang bikin hatiku ketawa

Duh kanda...
Aku ketawa dalam duka
Dukaku pun hilang ditelan pelangi cinta

Duh kanda...
Indah saat di kala itu
Senyumanku senyumanmu
Sesuci cinta di embunan pagi
Sesuci air mata kekasih
Laila Majnun

Duh kanda...
Kita sama ketawa
Kita sama rindu
Kita sama cinta
Dalam lautan cinta
Bersahaja kerna
Kita diketemukan
Untuk sama mematrikan
Cinta yang sudah tercatat
Di Lauhmahfuz-Nya

Duh kanda...
Indahnya di kala
Kau melafazkan
Akulah bidadari
Dunia akhiratmu

Duh kanda...
Indah....indahnya cinta kita
Seperti kita berada di taman-taman Syurgawi
Menyulam rindu
Menyulam cinta hingga ke Syurgawi kita bercinta
Insya-Allah Aamin

Karya: Putri Rimba Niagara
16 Mei 2012
 · 

  • Werdys Kalbary likes this.

    • Rabeah Mohd Ali JIKA AKU PEMILIK TULANG RUSUK KIRI MU

      Duhai kaum Adam...
      Jika aku pemilik tulang rusuk kiri mu
      Bertuahlah aku
      Kerna kau ditakdirkan untukku
      Kerna aku ditakdirkan untukmu
      Kita sama-sama cinta
      Kita sama-sama sayang
      Kita sama-sama rindu
      Cinta sayang dan rindu
      Membara-bara
      Rasa bahagia
      Terima kasih cinta
      Syukur kepada Pencipta Cinta
      Mengizinkan kau dan aku
      Melayari cinta suci kerana-Nya
      Iya kerana-Nya
      Kau dan aku
      Ditemukan cinta
      Untuk saling melengkapi
      Hidup yang sempurna
      Dengan cinta terpatri
      Sampai mati
      Hingga ke Syurgawi

      Karya Putri Rimba Niagara
      17 Mei 2012

      May 17 at 6:14pm · 


SYAIR GURINDAM RINDU BUAT ADINDA

by Werdys Kalbary on Wednesday, May 23, 2012 at 12:25am ·
( jiwangmodeon)

Dinda...kau pesona penuh cahaya
Mawar yang berbinar di gelap gulita
benderang wajahmu menyeri dunia
cermin palitan cahaya jiwa

Dinda..kau kuntuman mengharum taman
putik mahkotamu taburan intan
duhai adindaku paduka tuan
kutitip rinduku di bayangan bulan

Duhai..ratuku di rimba cinta
kutadah kasihmu di daun surga
semoga kelak di suatu masa
kita bersama menganyam rasa

Aduhai dinda...kuraba hatimu di tabir rindu
berdetak syahdu mengalun sayu
adakah waktu bisa menunggu
saatnya berlabuh di haribaanmu

Dinda...dengarlah gelora ombak rindu
berdebur-debur di pantai hatiku
meraba jauh ke dasar hatimu
menyeru hasrat ingin bertemu

dinda ..kuimpikan sinar purnama
mencium paras wajah adinda
bertabur wangi sejuta aroma
duduk bersanding di pelaminan cinta
-------------
Sintang West Borneo, 22 Mei 2012
Werdys Kalbary

 ·  ·  · Share

  • You, Teratai AbadiWerdys Kalbary and 3 others like this.

    • Rabeah Mohd Ali GURINDAM RINDU SEPENUH JIWA

      Duhai kanda yang jauh di sana,
      Dekat di hati jauh di mata;
      Bayanganmu sentiasa tersirna,
      Dalam kalbu rindu tak terkata.

      Siang dan malam terbayang-bayang,
      Wajahmu kanda penyejuk jiwa;
      Semakin hari semakin sayang,
      Gurindam rindu sepenuh jiwa.

      Semakin hari semakin rindu,
      Rindukan kanda di benua sana;
      Bila nak datang kutahu,
      Jika datang sukalah semua.

      Duhai kuda kembar jelmaan,
      Datanglah ke sini kekasihmu menunggu;
      Sumpahan mu tamat menjadi putera idaman,
      Buat kekasih yang lama menunggu.

      Moga Allah Perkenankan hajat,
      Untuk bersama menjayakan cita;
      Bersamalah kita bermunajat,
      Agar dimakbulkan segala cita.

      Aamin Ya Rabbal A'Lamin

      GURINDAM PUISI UNTUK KANDA WERDYS KALBARY
      DARIPADA DINDA PUTRI RIMBA NIAGARA
      23 Mei 2012

      May 23 at 4:02am ·  ·  2

    • Rabeah Mohd Ali CINTAILAH AKU SEPERTI SETIANYA OMBAK PADA PANTAI

      Kasih yang terkasih
      Aku tak tahu gimana hendak kuluahkan hatiku ini
      Sejujurnya kukatakan aku amat mencintaimu
      Biarpun kutahu terlalu amat payah untuk kau membalas kasihku
      Mungkin kau masih tercari-cari cinta yang sebenar siapakah yang layak Bertahta di hatimu ...
      Begitu lama aku menanti jawapanmu itu

      Ombak rindulah yang menyaksikan penantian yang amat menyeksakan!
      Aku cemburu pada pantai
      Aku cemburu pada ombak
      Biarpun ombak mendera pantai
      Tapi pantai masih setia pada ombak
      Pantai bilang...
      Duhai ombak...
      Seksalah aku semahumu! Kalau itu boleh membahagiakan mu...
      Percayalah aku tetap setia padamu....
      Selagi kau mendera aku
      Selagiku itulah kau heret rinduku bersamamu
      Dan aku terharu apabila mendengar deruanmu ombak
      Aku tahu kau membalas cintaku
      Kalau tak masakan kau membawa rinduku sekali bersamamu...
      Biarpun kita terpisah benua
      Namun deruan rindumu rinduku
      Tak akan terpisah selamanya
      Tahulah aku yang kau kasih dan sayangkan aku
      Makanya terimalah senyuman ku untukmu duhai ombak yang kucinta..

      Justru duhai kasih
      Berjanjilah padaku yang kau akan cintai aku
      Seperti setianya ombak pada pantai...
      Ke mana kau pergi bawalah rindku bersamamu
      Biarpun aku sudah tiada di dunia ini...
      Kenang daku dalam doamu.

      Karya Putri Rimba Niagara
      23 Mei 2012

      May 23 at 5:58am ·  ·  2

    • Rabeah Mohd Ali CINTA DALAM REDHA-NYA

      Kanda Werdys Kalbary Yang Tercinta...

      Semakin kuatnya terjangan ombak ke aku
      begitulah kuatnya rinduku ke kamu....
      comanya aku tak tega menangung sakitnya
      terjangan ombak itu hingga aku terjaga dari lena ...
      Ya... aku benar-benar rindukan kamu dan kerana terlalu rindu,
      aku tidak boleh terima kau sepikan aku dalam hidupmu...
      sejujurnya aku tak tega kehilangan kamu sehinggalah
      nyawa menjemputku pulang.

      Tahu ke kau sehari tidak mendengar kabar berita darimu ...
      serasa bagaikan bertahun-tahun lamanya...jika seminggu...
      berbulan ...lagi aku tak boleh terima...jika terlalulah sibuknya dikau...
      aku rela kau sepikan aku...dan buanglah namaku jauh-jauh dari di sudut hatimu...kerana aku tak larat lagi mengharap balasan rindu darimu...aku tak larat lagi pergi ke ombak rindu...menyatakan aku rindu padamu dan bukan kau yang menjawab...coma gema suaraku sendiri yang menjawab....adakah kau tega melihat aku menanggung derita rindukanmu sepanjang hari sepanjang masa?
      Makanya balaslah rinduku biar pun seketika cuma...
      aku nggak bisa membuang rinduku padamu di ombak rindu.....
      makanya hargailah rinduku ini tanpa alasan yang kau sibuk dengan duniamu....jika kau tak sanggup untuk menjadi sesetia ombak kepada pantai....makanya lepaskan rindu itu...biarlah ia pergi di bawa deruan ombak tanpa suara...bisu...sepi....kalau itu pengobat rindumu ke aku....dan aku rela sepi rindu ini disepikan tanpa penantian yang menjemukan.

      Moga di alam realiti kita dapat berjumpa menyatakan hasrat hati..
      yang kita adalah kekasih paling sejati selepas itu kita tidak perlu
      lagi mengungkapkan rindu serindunya hanya yang ada aku
      sayang kamu demi-Nya
      Di alam realiti cinta kita terpatri dalam redha-Nya

      Yang merindui mu di ombak rindu,
      Putri Rimba Niagara.
      23 Mei 2012

      May 23 at 10:34am ·  ·  1

    • Rabeah Mohd Ali GURINDAM PUISI UNTUK KANDA

      Oh! Kanda...
      Dinda ingin jadi temanmu yang setia
      Sesetia ombak pada pantai

      Oh! Kanda...
      Kenapa dinda memilih kanda
      Sebagai teman dunia akhirat dinda
      Kerana kanda
      Cintakan Allah
      Lelaki soleh
      Dalam hati ada taman iman
      Membuatkan hati dinda
      Berbunga-bunga cinta iman

      Oh! Kanda...
      Terima kasih kerana sudi mencintai dinda kerana-Nya
      Hati dinda terharu penuh syahdu
      Kerana di usia yang tersisa ini Tuhan hadirkan
      Seorang bidadara Syurga untuk dinda

      Oh! Kanda...
      Biar siapapun dinda kanda terima dengan hati yang redha
      Biar siapapun kanda dinda terima dengan hati yang redha
      Ketentuan Ilahi kita sama terima dengan hati saling meredhai
      Kerana siapalah kita untuk menafikan
      Apa yang telah ditakdirkan-Nya pada kita

      Oh!Kanda....
      Selagi namanya manusia
      Mahukan kesempurnaan
      Tapi kita dambakan kesempurnaan iman
      Yang boleh membawa jalan-jalan
      Ke Syurga-Nya

      Oh! Kanda...
      Kehidupan ini setitis cuma
      Makanya kita manfaatkan
      Sebaik mampu
      Beramal soleh
      Yang ada nilaian
      Di Sisi-Nya
      Agar kita tidak menyesal
      Di akhirat nanti

      Oh! Kanda...
      Allah meletakkan tanggungjawab yang berat padamu
      Makanya berlaku adillah jika tak mahu ditanya di akhirat nanti
      Jangan ada terdetik di hatimu untuk mempersiakan cinta dinda
      Kerana kehadiran dinda dalam hidup kanda
      Adalah satu anugerah yang patut kanda syukuri
      Dan dinda juga bersyukur pada-NYa kerana kanda adalah
      Anugerah Ilahi pada dinda
      Kita saling syukur mensyukuri
      Atas anugerah Cinta Syurga ini

      Oh! Kanda...
      Kita saling kasih
      Kita saling sayang
      Kita saling cinta
      Setulus hati
      Kerana-Nya

      Oh! Kanda
      Sebagai balasan penganugerahan
      Cinta Syurga ini
      Marilah kita bersumpah
      Untuk bersama
      Mempersiapkan
      Bekalan akhirat
      Selagi nyawa di kandung badan

      Oh! Kanda
      Dengan terpatri cinta kita dalam redha Ilahi
      Kita sama-sama bergandingan menuju
      Ke pelamin Cinta Syurga
      Di Taman Firdausi
      Mawaddah Warahmah
      SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKHBAR
      Betapa indahnya kanda
      Semua-Nya Ketentuan Ilahi

      Gurindam Puisi Untuk Kanda Werdys Kalbary
      Daripada Dindamu Putri Rimba Niagara Rabeah Mohd Ali
      23 Mei 2012

      May 23 at 11:28am ·  ·  1
BERSAMBUNG

0 comments:

Post a Comment

 
;