Sunday 3 June 2012

DUHAI ROH SERULAH JASADKU KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA & WERDYS KALBARY


  • Rabeah Mohd Ali shared Werdys Kalbary's photo.
    Wahai Rabb...
    hembuskanlah selalu
    nafas itu ke dadaku
    agar senantiasa aku hidup dan merasakan
    getar-getar CINTAMU
    yang senantiasa berkobar
    membakar
    relung jiwaku...
     ·  ·  · 54 minutes ago · 
    • You like this.
      • Rabeah Mohd Ali ALLAH ITU MAHA INDAH

        Allah Itu Maha Indah
        Seindah 99 nama-Nya
        Semerdu KalamNya
        Tak jemu dibaca berulang-ulang kali

        Apabila menyebut nama-Nya
        Bergetar hati meruntun jiwa
        Apabila tidak menyebut nama-Nya
        Hati pilu seperti ditusuk sembilu pilu
        Apabila membaca Kalam-Nya
        Wangian cinta-Nya meresap dalam
        Roh dan jasad terus merindui-Nya
        Menanti dan menunggu untuk
        Bertemu dengan-Nya
        Moga terpilih menjadi kekasih-Nya
        Amin. Ya Rabbal A’Lamin

        Karya: Putri Rimba Niagara
        3 Jun 2012
        39 minutes ago · 
      • Rabeah Mohd Ali ADAKAH DEGUPAN JANTUNG SEIRING ZIKIR PADANYA

        Ya Allah …
        Baru kini aku tahu
        betapa besarnya kuasa-MU
        menjadikan setiap jantung
        manusia berdegup sebanyak
        seratus ribu kali degupan sehari
        Masya-Allah naifnya aku
        tentang kejadian ini.

        Aku terkesima dalam
        ketaksupan aku tentang
        Kebesaran-Mu ini
        aku meratapi diriku
        tentang berapa kali pula
        aku bertasbih pada setiap
        helaan nafasku pada-Mu
        jika hendak dibandingkan dengan
        seratus ribu kali degupan jantungku ini.

        Ya Allah aku malu dengan diriku sendiri
        kerana adakah aku tergolong hamba-MU
        yang mengucapkan syukur setiap nikmat
        kehidupan yang Kau limpahkan padaku?
        Tolonglah aku Ya Allah jadikanlah hamba-Mu
        terpilih untuk mengucapkan syukur
        dengan berzikir pada-Mu di sebilang masa
        dan seketika selagi nafasku Kau pinjamkan!
        Biar degupan jantungku ini bermanfaat
        untuk roh dan jasadku ini selagi hayat
        di kandung badan.
        Amin Ya Rabbal A’ lamin

        Karya : Putri Rimba Niagaral
        3 Jun 2012
        36 minutes ago · 
      • Rabeah Mohd Ali MOGA BEKALAN BERKEKALAN HINGGA KE MATI

        Seratus ribu kali sehari jantung berdegup,
        Berapa kali pula hati berzikir;
        Daripada bercakap kosong baiklah senyap,
        Itu tandanya orang berfikir.

        Hendak tidur tidurlah mata,
        Moga esokkan dirahmati;
        Ilmu dicurah bagaikan permata,
        Moga di Sana terus diberkati.

        Duhai saudara janganlah bimbang,
        Kudoakan hidup matimu diredhai;
        Dakwah dan tintamu menjadi lambang,
        Itu tandanya ilmumu dirahmati.

        Seratus ribu kali sehari jantung berdegup,
        Setiap nafas adakah zikir untuk-Nya;
        Itulah bekalan di masa hidup,
        Dihitung di akhirat sebagai penyelamatnya.

        Bersatu hati atas tali Allah,
        Menyebarkan dakwah kerana cinta pada-Nya;
        Melalui pena kita berdakwah,
        Moga di akhirat menjadi bekalannya.

        Syukur sungguh mendapat sahabat,
        Sahabat akhirat menyatukan hati;
        Matlamatnya sama untuk bekalan akhirat,
        Bila berpena harus berhati-hati.

        Hidup ini cuma sementara,
        Bila tiada hilanglah semuanya;
        Hanya tinggal semangat membara,
        Tanda kasih pada yang hidup untuk selamanya.

        Kasihku pada pembaca melebihi diriku,
        Kalian adalah penyambung dunia akhiratku;
        Apa kesalahan maafkan daku,
        Sepotong doamu penyeri akhiratku.

        Bicara tentang Allah tiada penghujungnya,
        Seperti berada di Taman-Taman Syurga;
        Tenangnya jiwa selamanya,
        Tutur katamu bak penghuni Syurga.

        Cinta pada Allah seutuhnya,
        Wangian cinta mendapat redha-Nya;
        Berkasih sayang hanya kerana-Nya
        Seperti berada di Taman Syurga-Nya.

        Wajah berseri mendapat hidayah,
        Rasakan dunia tak ke mana;
        Hati terpaut hanya kepada Allah,
        Moga diredhai bila ke Sana.

        Kutinggalkan ilmu bukan untuk dibanggai,
        Hanya semata kerana Allah dicintai;
        Biar pembaca mendoakan kunanti,
        Sebar luaskanlah penaku ini.

        Sama-sama mencari cinta Allah,
        Di alam maya kita disatukan;
        Saling bertarbiyah kerana-Mu Ya Allah,
        Balaslah cinta kami itulah yang diaminkan.

        Berbaik sangka sesama sendiri,
        Sahabat akhirat sahabat sejati;
        Amalan riak memakan diri,
        Saling ingat mengingati menuju mati.

        Orang bijak ingat mati,
        Semasa hidup muhasabah diri;
        Di dalam kubur tidak sendiri,
        Amal ibadat peneman diri.

        Teman baik saling muhasabah diri,
        Saling mengingati di hari mati;
        Hatimu luhur hidup menerangi,
        Moga amalan berkekalan hingga ke mati.

        Karya Putri Rimba Niagara
        3 Jun 2012
        33 minutes ago · 
      • Rabeah Mohd Ali PILIHLAH AKU MENJADI CALON SYURGA-MU YA ALLAH

        Aku tak layak masuk SyurgaMu
        tapi aku tak mahu masuk nerakaMu
        Ya Allah...
        aku ingin sangat mengecapi nikmat SyurgaMu
        tapi aku ngeri dengan azab nerakaMu
        pilihlah aku menjadi calon SyurgaMu
        justeru berilah aku hidayah
        agar aku sentiasa beramal
        yang Kau terima amalanku
        yang membolehkan menjadi
        calon SyurgaMu
        jauhkan aku perkara
        yang menyebabkan aku
        masuk nerakaMu
        belas kasihanlah padaku
        Ya Allah aku hamba yang hina
        yang selalu alpa dan terlalai
        dengan keasyikkan dunia
        tolong ingatkan aku Ya Allah
        agar lidahku sentiasa berzikir
        mengingati saat-saat sakaratulmaut
        izinkan rohku bertemu denganMu
        dalam keadaan tenang dan
        Kau redhai ketika
        hidup matiku
        pilihlah aku menjadi
        calon SyurgaMu
        Amin Ya Rabbal A’lamin

        Karya Putri Rimba Niagara
        3 Jun 2012
        30 minutes ago · 
      • Rabeah Mohd Ali KAU YANG KU CINTA

        Kau Yang Kucinta
        Kali pertama jatuh cinta dengan-Mu
        hati rasa terharu!
        Terasa damai! Tenang! Aman

        Hari-hari dilalui disinari dengan cahaya
        cahaya yang dipercayai
        dalam sanubari dalam lubuk hati
        Menyayangi-Mu… Mencintai-Mu
        adalah satu anugerah dar-iMu
        yang paling berharga dalam hidup ini
        Syukur Alhamdulillah

        Karya Putri Rimba Niagara
        3 Jun 2012
        27 minutes ago · 
      • Rabeah Mohd Ali Duhai Roh Serulah Jasadku

        Duhai roh
        serulah jasadku
        untuk sentiasa taat
        akan perintah
        Tuhanku
        Tuhanmu jua.

        Jasadku ini tak
        mahu menjadi
        derhaka
        kepada
        Tuhanku
        Tuhanmu juga.

        Aku ingin jasadku
        nalurinya seiring
        kehendakmu
        yang sentiasa
        mencintai dan
        merinduiNya
        di setiap
        helaan nafasku
        di setiap masa
        dan seketika.

        Serulah namaku
        biar sentiasa
        beringat
        tentang
        Hari Pembalasan
        yang tiada siapa
        dapat membantu
        kecuali amal ibadat
        ketika di dunia.

        Serulah namaku
        biar menjadi
        sebati dalam
        keselarian
        cintaku cintamu
        kepada
        Tuhanku Tuhanmu
        Yang Maha Agong
        Lagi Maha Perkasa
        segala Puji-Pujian
        hanya untukNya.

        Yang diharapkan
        selagi hayat di kandung badan
        jangan kau jemu untuk
        membimbing dan menasihatiku
        jika aku alpa dan terlalai.

        Di penghujung nyawaku
        ajarkan aku mengucapkan
        Kalimah Syurga
        Laillahaillah
        Syukur Alhamdulillah
        jika itu yang kuucapkan nanti
        Syukur Alhamdulillah kerana
        kau tidak jemu bersamaku
        melakukan kebaikan hingga
        ke akhir hayatku
        wajahku tenang
        melihat kau pergi
        meninggalkan aku
        dengan aman dan
        tenteram.
        Amin Ya Rabbal A’lamin.

        Karya: Putri Rimba Niagara
        3 Jun 2012
        24 minutes ago · 
      • Rabeah Mohd Ali Apabila Jasad Mendapat Nur Illahi

        Roh salahkan
        jasad kerana
        tersasar dan tersesat
        daripada jalan lurus
        yang ada dalam
        surah Al-Fatihah.

        Sepanjang roh bersama
        hayat jasad di muka
        bumi ini jasad tidak
        mahu menuruti kehendak roh
        yang mahu jasad seiring
        dengan kehendaknya
        tapi
        ada saja pertentangan
        antara jasad dengan roh.

        Roh terpenjara dalam
        dosa yang diciptakan
        jasad
        lagi banyak dosa
        yang dilakukan jasad
        roh merintih dalam
        duka yang berpanjangan.

        Raja iblis mentertawakan roh
        kerana usaha roh gagal dalam
        mengawal jasad derhaka
        ‘Jasad itu cuma dalam
        perhatian aku saja
        dia akan sentiasa menuruti
        kehendakku, dia dalam
        genggaman aku!’
        Egonya raja iblis itu.

        Roh terbelenggu dalam
        kekakuan dan ketakutan
        yang amat sangat dengan
        azab dari Allah yang akan
        ditimpakan ke atasnya
        nanti pasti!
        Di dunia telah dirasai
        betapa azabnya!
        Inikan di akhirtat!

        Sekarang rasakan
        nyalaan api neraka ini?
        Teriakan suara yang amat menggerunkan jasad.
        Panas! Panas! Sakit! Sakit!
        jerit jasad ketika hendak dihumbankan
        ke dalam api neraka yang menyala-nyala.

        Syukur Alhamdulillah bermimpi
        rupanya jasad.

        Jasad telah mendapat
        Nur Illahi
        Jasad tidak lagi menyeleweng
        dengan kehendak roh
        mereka seiring sekata
        menjadi sahabat yang paling
        akrab sebagai khalifah di muka
        bumi ini.

        Di pagi Jumaat
        yang syahdu itu
        jasad mengucapkan
        kalimah suci
        Laillahaillah.

        Roh tenang ketika
        meninggalkan jasad
        yang berwajah
        disinari
        Nur Illahi.

        Karya: Putri Rimba Niagara
        3 Jun 2012
        21 minutes ago · 
      • Rabeah Mohd Ali KEMBARKU INSAFLAH!

        Kembarku Insaflah!
        Aku malu pada Tuhanku
        kerana telah berjanji setia
        memikul tanggungjawab
        sebagai seorang khalifah
        dengan janji setia itulah
        aku ditiupkan ke jasadmu
        tika itu kau berusia
        empat bulan kandungan si ibu.

        Aku malu!
        tersangat malu!
        Pada Yang Maha Pencipta
        kejadian asalku bilamana kembarku
        derhaka pada Tuhanku.

        Hinakah kau bila bersujud padaNya?
        Sedangkan di alam roh aku bersujud padaNya
        malangnya kau! Sedihnya aku!

        Tahukah kau kembarku
        tika kau
        ditimpa kemalangan ngeri
        kau kesakitan!
        Tapi aku lebih sakit daripada itu!
        Aku tidak bersedia lagi hendak
        berjumpa Maha Pencipta kejadian asalku.

        Aku bersyukur kerana
        diberi kesempatan untuk
        kembarku bertaubat!

        Ketika di wad hospital
        kulihat tergenang air matamu
        menanggung kesakitan
        mulutmu tidak henti-henti
        menyebut nama Tuhanku.
        kau tahu kembarku
        aku menangis penuh syukur
        damainya aku tika itu!
        Tenangnya aku!
        Syukur aku pada Tuhan tidak terhingga
        ada hikmah kau ditimpa kemalangan itu..

        Tapi kebahagianku tidak lama
        cuma saat itu saja kau bertaubat
        bila kau sembuh
        kau dah lupa lagi
        kau lalai
        kau gembira semahumu!

        Aku
        kau penjarakan
        dalam keperitan !
        Dalam kekecewaan!

        Hari-hari kau ceria
        dalam dunia kelalaian
        yang kau ciptakan sendiri
        sedangkan aku
        merintih setiap saat
        aku malu kembarku untuk
        bertemu Tuhan
        jika ditakdirkan dalam
        keadaan kau begini!

        Justeru yang aku harapkan darimu
        agar kau
        bertaubat
        Insaf
        mencari hidayah!
        kerana penawar untukku yang sengsara ini
        adalah sujudmu pada Tuhanku yang
        menjadikan asal usulku dan dirimu.
        ingatlah sumpah setia kita
        kepadaNya!

        Karya : Putri Rimba Niagara
        3 Jun 2012
        18 minutes ago · 
      • Rabeah Mohd Ali Sumpah Setiaku Di Alam Roh

        Aku tafakur sejenak
        untuk apa aku dilahirkan ke dunia ini?

        Di alam kandungan sebelum roh
        ditiup ke jasad
        aku telah bersumpah setia untuk
        patuh kepada Yang Maha Esa
        dengan sumpah setia itulah aku
        dihidupkan ke dunia ini
        Masya-Allah malunya aku
        jika aku tidak tepati sumpah setia itu
        bumi mana hendak kudiami
        selain daripada bumi ini!
        Andai kata planet lain boleh
        didiami tapi milik-Nya juga!

        Mana mungkin aku
        menjadi penderhaka
        kepada Maha Penciptaku.

        Duhai Pencipta Sekalian Alam
        aku perlukan hidayah-Mu
        tunjukkan aku ke jalan yang lurus
        agar aku dapat menepati
        sumpah setiaku pada-Mu
        jadikan aku khalifah di muka bumi ini
        yang sentiasa Di Bawah Lindungan Kasih
        dan Rahmat-Mu.

        Hidupkan aku dalam suasana
        yang sentiasa ingat akan
        sumpah setiaku pada-Mu
        dan pilihlah aku sebagai khalifah
        yang sentiasa berbakti pada-Mu dan
        sekalian manusia di muka bumi ini
        Amin. Ya Rabbal A'lamin .

        Karya: Putri Rimba Niagara
        3 Jun 2012
        15 minutes ago · 
      • Rabeah Mohd Ali DUHAI KEKASIH HATIKU!

        Duhai Kekasih Hatiku!
        Kekasihku…
        Bila aku alpa
        memujiMu
        terasa terhenti nafasku!

        Bila aku menyebut NamaMu
        segala jiwaku hidup!
        jantungku berdegup kencang!
        terasa Kau hampir denganku.

        Tika aku membaca KalamMu
        terasa damainya hati
        rinduku membuak-buak
        untuk bertemu denganMu

        Tika aku sujud padaMu
        jasad dan rohku syahdu dalam
        linangan air mata keinsafan atas
        ketaksupan aku pada dunia
        yang melalaikan
        aku daripada…
        MengingatiMu
        MemujiMu
        MengagungkanMu.

        Terimalah aku menjadi
        kekasih setiaMu
        di dunia ini! Juga di akhirat!
        Amin Ya Rabbal A’lamin

        Karya: Putri Rimba Niagara
        3 Jun 2012
        13 minutes ago · 
      • Rabeah Mohd Ali Penawar Roh

        Roh itu muram
        menangisi nasib diri
        menyesali yang empunya diri
        yang masih terleka dan terlalai
        tentang masa dan peluang
        yang dilepaskan tanpa
        menghitung usia berlalu pergi.

        Izrail mengintai-ngintai roh yang suram
        menunggu perintah dari Maha Pencipta
        roh dan jasad.

        Yang empunya diri masih tidak
        mahu merebut peluang
        untuk pulang ke pangkal jalan!

        Yang empunya diri ingatlah
        masa terlalu suntuk untukmu
        pintu taubat terbuka untukmu
        peluang sentiasa menantimu
        rebutlah peluang selagi
        nafasmu ada!

        Berazamlah merebut segala cahaya
        yang menerobos masuk ke tubuhmu
        tanpa ada halangan yang berpunca
        dari kejahilan yang empunya diri.

        Cahaya hidayah datanglah pada
        yang empunya diri yang sudah
        pulang ke pangkal jalan
        dan inilah penawar roh
        yang suram!

        Karya Putri Rimba Niagara
        3 Jun 2012
        11 minutes ago · 
      • Rabeah Mohd Ali Sebelum Pejam Mata

        Hidup ini memang
        Melekakan!
        Melalaikan!
        Aku terkedu
        dalam kelekaanku.
        aku terkesima
        dalam kelalaianku.

        Sebelum pejam mata
        ingin aku berbuat baik
        pada Tuhan
        jua sekelian manusia
        di muka bumi ini.

        Sebelum pejam mata
        ampunkan aku Tuhan
        maafkan aku manusia
        atas segala dosa padaMu
        jua kesilapanku pada
        sekelian manusia.

        Izinkan aku bertemu dengan
        Kekasihku dalam wajah yang
        tenang dan berseri
        jika itulah yang kudapat
        hidup ini adalah satu kepuasan buat diriku
        dan aku redha dengan segala ujian
        yang tertimpa ke atasku
        syukur Ya Tuhan aku dihidupkan
        hanya untuk membalas cintaMu.

        Karya Putri Rimba Niagara
        3 Jun 2012
        10 minutes ago · 
      • Rabeah Mohd Ali SEBELUM DIJEMPUT PULANG KEPANGKUAN ILAHI

        Dunia sempit akan jadi luas jika kita buka mata hati...
        Bila terbuka mata hati khashaf-Nya tersirna di kalbu iman
        Bila kalbu iman tersirna tiada yang difikirkan hanyalah bekalan untuk akhirat yang pasti dan pasti akan kita tempuhi...moga kita semua tergolong sebagai hamba-Nya yang sentiasa disinarkan Nur Hidayah Kasih-Nya mulai detik ini sehingga dijemput pulang ke Pangkuan Ilahi Aamin Ya Rabbal A'Lamin.

        PUTRI RIMBA NIAGARA
        3 Jun 2012
        8 minutes ago · 
      • Rabeah Mohd Ali PENGHARAPANKU PADAMU YA ALLAH

        Aku bukanlah orang pandai tapi
        minat kerja macam orang bijak pandai.
        Pening memang pening,
        sakit kepalaku
        kerana siapalah aku nak dibandingkan
        mereka yang bijak pandai.
        Dengan pertolongan Allah yang Maha Bijak,
        Dia mengilhamkanku,
        Syukurku padaNya.
        Insya-Allah selagi dikurniakan
        kudrat pemikiran ku usahakan selagi larat
        biarpun tidak dipandang manusia aku redha
        tapi pandangan Ehsan-Mu amat aku harapkan
        sepenuh jiwaku kerana aku teramat takut sekiranya
        di alam akhirat nanti biarpun aku menangis air mata
        darah sepenuh alam sekalipun Kau tak akan pandang!
        Aku tak mahu begitu Ya Allah!
        Dengan air mata penuh pengharapan ini Kau pandang
        dan terimalah segala usahaku ini. Amin.

        Karya:Putri Rimba Niagara
        3 Jun 2012
        3 minutes ago · 

        KARYA WERDYS KALBARY & PUTRI RIMBA NIAGARA
        3 Jun 2012 

0 comments:

Post a Comment

 
;