Friday 29 June 2012

SAYANGKU SAYANGMU (60) - KOPI CINTAMU

  • Mata Bintangmu

    dingin embun
    menyisakan segigil sepi
    bulan perak tinggal bercak
    di bilah malam yang tenggelam
    mata bintangmu menikam
    menyelam rahasia palung jiwaku
    terdalam

    Sintang, 30062012

    Wan Suwandy
     ·  ·  · 4 hours ago
    • You and Werdys Kalbary like this.
      • SEIRING DENGAN ZIKIR PADA-NYA

        mata bintangmu menikam
        tangkai jantung hatiku
        lalu putus
        lalu berhenti berdetak....
        malangnya aku mencintaimu
        kerana mata bintangmu
        membuatkan jantungku
        berhenti berdetak...
        moga aku jatuh cinta pada
        hatimu yang terpasak dengan pasakan iman
        agar terus berdetak
        seriring dengan zikir pada-Nya

        PUTRI RIMBA NIAGARA
        29 Jun 2012


          • BUTIR PASIR DI UJUNG KAKIKU

            Senja yang lelah merapat ke barat
            angin lembut memintas langit utara
            pada butiran kerikil dan pasir di ujung kakiku ini
            kubenam beribu sepi beribu mimpi tentangmu
            tak kan pernah hilang sayang
            meski lidah gelombang berulang datang
            menjilat butiran pasir itu hingga jadi kenangan

            butiran kerikil dan pasir di ujung kakiku ini
            menampakkan musim di jantung kemarau
            seperti kudengar nyanyian tentangmu duhai cinta
            berbisik lembut , selembut nafas ciumanmu
            serasa menggerayangi tiap inci denyut leherku
            alunan rindu mengalir di nadiku mesra
            seperti riak sungai ini tiada henti bercerita
            tentang kita sayangku
            ya tentang kita
            yang selalu berharap
            dalam jarak yang tiada terdekap

            Stg, 27062012

            Wan Suwandy
             ·  ·  · 3 hours ago
          ~Buah R i n d u

          senja mengheret lagi kenangan itu
          kabut tipis di matamu tak sempat kutepis
          kusimpan di balik sunyi
          bersama lukamu, lukaku
          luka kita berelegi

          aah...
          aku juga sepertimu
          tak mampu lupakan buah rindu itu

          By: Wan Suwandy
          Stg, 28062012
           ·  ·  · 4 hours ago
          • You and Werdys Kalbary like this.
            •  KERANA RINDU BUAT AKU TERLUKA

              Ahhh aku benci pada rindu
              Kerana rindu buat aku terluka
              Kerana rindu aku tertunggu-tunggu
              Jawapan yang tak pasti
              Aku tak suka yang tak pasti
              Aku cemburu dengan dia...
              Memiliki rindumu
              Dan rindumu bukan milikku
              Lalu aku terluka dalam duka mencuka
              Hatiku sakit dengan dia....
              Dia....dia...yang kau puja...
              Aku mengelamun dalam
              Cinta tak kesampaian...
              Malangnya aku mencintaimu
              Cintaku tak terbalas cinta
              Biarpun begitu
              Aku terus merinduimu...

              PUTRI RIMBA NIAGARA
              29 Jun 2012
              18 minutes ago · 

            • CINTA ATAS KETENTUAN-NYA

              Cinta yang didambakan
              Oleh dua insan untuk
              Mematrikan cinta
              Dalam redha Ilahi
              Membawa tragedi yang menyayat hati

              Entah apa dosanya
              Mencintai yang dicintai
              Saling cinta mencintai
              Atas dasar Cinta Atas Ketentuan-Nya

              "Berdosakah aku mencintainya," Itulah
              Yang selalu diungkapkan berulang kali
              Berkali-kali sambil memandang cincin
              Bertahtakan permata dari Syurga dari
              Bidadaranya yang diKurniakan oleh Pencipta cinta dan rindu.

              Selalu yang dilafakan , " I love u darling & I miss u darling "
              Suasana kehidupan bagaikan di Syurga
              Berkata-kata bak penghuni Syurga
              Beribadat bersama-sama
              Sebagai bekalan pulang ke negeri abadi
              Moga diterima segala amalan itu
              Dapatlah mematrikan cinta hingga ke Syurga
              Ahhh! Dunia impian setiap pasangan bidadara dan bidadari
              Yang faham apa itu Takdir Atas Ketentuan-Nya

              Sedang mahu keluar dari istana, 'Rumahku Syurgaku'
              Untuk mencari rezeki disamping untuk meringankan beban
              Bidadara yang hidup serba sederhana...
              Dia ditahan oleh sekumpulan manusia berhatikan binatang buas!
              Memukul ...menghentak ...seluruh tubuh sehingga
              Berdarah....berdarah...darah...
              Sampai separuh mati...dikerjakannya....
              Raungan si bidadari cinta tidak dihiraukan
              "Tolonglah fahami keadaan aku...
              Berdosakan aku mencintainya...aku cumalah redha atas ketentuan-Nya
              Cinta Kurniaan-Nya kenapa harus dengki denganku? Bunuhlah aku kalau
              Itu dapat meredakan dendam kalian yang membara-bara itu...aku sudah
              Redha kerana Ketentuan Cintaku Bersama Bidadaraku Hanya setakat ini saja...
              LAILLAHAILLAH MUHAMMADDARRASULLALLAH"
              Setelah habis bidadari cinta menghabiskan kalimah shahadahnya ...tubuhnya
              Yang berdarah....darah...darah...disimbahi dengan minyak tanah oleh si pendendam
              Cinta menghidupkan api langsung terbakar hanguslah tubuh bidadari cinta kerana-Nya"

              Yang menjadi kemusykilan semua orang... Cincin Cinta Permta Dari Syurga tidak hangus...malah makin bersinar-sinar....dikucup penuh dengan linangan air mata oleh si
              bidadara cinta...." Kanda cincin permata Syurga ini adalah tiket dinda untuk ke
              Syurga-Nya dan Insya-Allah cinta kita akan diteruskan di Syurga....makanya di hari
              Kematian dinda nanti redhakan saja kematian dinda...percayalah dinda akan menunggu kanda di Pintu Syurga ...biarpun kita terpisah jasad tapi cinta kita tetap
              bersatu di alam cinta redha Ilahi...I love n miss u forever n ever kanda...

              KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
              29 Jun 2012
               ·  ·  · 10 hours ago
                • Werdys Kalbary ‎::: dinda Rabeah
                  pada binar terang mata cinta
                  kemilau putihnya menelan hitam
                  dan pada degup hasrat menggenggam kukuh
                  seikat tekad merengkuh kayuh
                  berhembus bayu memuput layar jiwa
                  merentang sayap ke ruang angkasa
                  apa yang kau ratapi lagi
                  di saat purnama seindah ini
                  kemarilah kasih
                  ku lantunkan seribu gurindam untukmu di angin lirih....
                  8 hours ago ·  · 2
            • Saldi Salad berlainan pandangan membuat kite bise berkawan..alhamdullilah
              7 hours ago ·  · 2
            • Werdys Kalbary hehehe, jika analogimu demikian , malah tak nyambunglah jadinya bro Saldi Salad, seperti kamu berusaha mempertemukan kata2 puisi dengan kata2 reality, ya tak nyambunglah bro, bolehkah aku membaca sedikit bait2 puisimu bro ?
              7 hours ago ·  · 1
            • Wan Suwandy hehehe...maaf nimbrung :
              menurutku bilang cinta atau sayang ga ada dosanya lho :)
              slahkah kita bilang sayang kepada seseorang meski belum menikah ? hehehe...Allah sendiri menamakan dirinya sebagai Ar Rahim..
              Rahim itu konotasinya kepada sayang..., berkasih sayanglah..saling cintalah...sesuai yang di syariatkan agama
              menurutku bilang sayang atau cinta tak akan jadi dosa..
              yang jadi dosa adalah bilang sebaliknya hahaha tul ga mas broWerdys Kalbary :)) salam kenal buat bang Saldi Salad moga jalinan ukhuwah kita di laman ini semakin indah..amin :)
              4 hours ago · Edited ·  · 2
            • Rabeah Mohd Ali Duhai Saldi Salad....
              Tak hayati ke puisi tersebut?
              Puisi tersebut menceritakan
              Si bidadara sibidadari sudah berada di alam perkahwinan
              (Contohnya - sudah memiliki cincin permatakan Syurga?)
              Tapi cintanya tak lama kerana telah dibakar oleh
              Yang dengki dengan kebahagiaan mereka...
              Api cemburu membuatkan mereka sakit hati
              Pada pasangan bidadara & bidadari

              Duhai Saldi Salad....
              Saya sangkakan orang puisi faham apa yang dimaksudkan
              Tapi rupanya tak faham
              Yang peliknya pujngga lain yang menulis
              Puisi berbentuk cinta jiwang-jiwang dan menyakitkan hati
              Tak pulak dipertikaikan....apa ini?

              Kita ke sini berpuisi untuk
              Menghayati keindahan
              Betapa indahnya cinta
              Yang Allah redha
              Dan sabar dengan segala bentuk
              Dugaan bilamana mereka mendengki...
              Jika dengki mendengki ini tidak dihapuskan
              Itu yang jadinya sampai membakar...
              Apa yang saya ceritanya ini adalah kisah
              Benar yang terjadi di negara saya semalam
              Mati dibakar oleh mereka yang tidak boleh
              Menerima hakikat cinta dalam ketentuan-Nya....

              Bukalah mata hatimu duhai Saldi Salad...
              Apa yang ingin disampaikan oleh saya
              Saya menulis puisi tersebut cinta mereka
              Sudah ada dalam redha Ilahi...
              Kenapa ini menjadi masalahmu duhai Saldi Salad?
              Kalau tak faham hayatilah banyak-banyak kali....ye
              Pasti faham...dan hayati juga puisi rakan-rakan mu yang lain
              Dan buat pandangan bernasmu pada puisi mereka
              Pasti mereka tak berani nak buat puisi cinta
              Yang sebelum cinta dalam redha Ilahi...
              Kalau mereka buat juga tapi Saldi Salad diam juga
              Bermakna Saldi Salad perlu muhasabah diri dan saya
              Juga muhasabah diri kerana niat baik saya salah sudah
              Disalah artikan

              Sekadar puisi pun menjadi masalah mu...
              Apa cerita ni...
              Duhai Saldi Salad....
              Andai kata cinta tidak menyebelahi saya
              Saya sudah redha atas cinta ketentuan-NYa
              Itulah intipati puisi tersebut mahu mempasakkan
              Kalimah tauhid kepada pembaca
              Agar redha setiap ketentuan-Nya
              Dan takkan wujud iri hati atau cemburu buta
              Kerana cemburu sanggup berbunuhan....
              Nauzubillah kalau macam itu...

              Duhai kanda werdys
              Jika takdir cinta menyebelahi dinda...dinda syukur
              Jika tiada dinda redha atas cinta adalah ketentuan-Nya
              Moga kanda juga begitu hendaknya ye...
              Barulah roh dan jasad kita akan aman
              Tak akan ada kecewa dan saling mendendami

              Duhai dinda suwandy...
              Terima kasih atas segala sokongan dinda
              Pada dunia karya kanda
              Kanda amat hargai
              Dan kanda akan bawa
              Hingga ke mati...Insya-Allah Aamin

              KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
              29 JUn 2012
        B O S A N

        bintang mati
        bulan sembunyi
        malam teraduk jadi jelaga
        kental
        hitam
        pekat
        bersenyawa

        duh..
        pahitnya kopi jiwamu

        Aku bosan !

        Sintang, 27062012

        Wan Suwandy
         ·  ·  · 4 hours ago
        • You like this.
          • Rabeah Mohd Ali Kalau kopiku membuat jiwamu pahit
            Kan kupelajari agar kopi pahit itu bertukar
            menjadi kopi cinta untukmu...pasti kau tak bosan kasih....hehehe
            30 minutes ago · 
          • Rabeah Mohd Ali PATRIKAN CINTA KAMI HINGGA KE SYURGAWI

            Duhai bakal bidadariku...
            Kau kata
            Padaku
            Jika ikatan kita sudah terpatri cincin cinta Syurga
            Setiap hari kau akan menyediakan aku
            Secawan kopi cinta
            Itu adalah lambang cintamu yang takkan pudar padaku
            Semakin hari semakin cinta
            Semakin hari semakin sayang
            Semakin hari semakin rindu
            Tak perlu lagi ditunggu ungkapan
            Cinta sayang dan rindu di ombak rindu
            Tak perlu ditungggu tak perlu dilaungkan lagi
            Setiap kata-katamu membuatkan
            Aku teruja untuk memilikimu
            Menyangimu mencintaimu seumur hidupku

            Andai kata aku tidak memilikimu
            Mahu rasanya kopi cinta itu
            Terbayang-bayang wajahmu
            Terbayang-bayang candamu yang menghiburkan
            Terbayang kata-kata yang memukau kalbu
            Kau mengujakan aku untuk terus memiliki cintamu
            Tapi kau bilang...
            Jika ingin memiliki cintamu...
            Aku haruslah meletakkan cinta Allah Tempat Teratas
            Barulah kau akan terima cintaku
            Kau bilang cinta mu ada ke aku
            Kiranya cintaku pada Allah Yang Pertama
            Tersyahdu aku terkedu aku
            Yang selama ini mengujakan cinta seorang wanita
            Tapi kau mentarbiyahkan aku mencintai Allah
            Mengatasi segalaNya
            Cintamu sekadar apa adanya...
            Dan kau mencintai aku lebih adanya

            Kata-katamu itu menusuk di kalbuku
            Aku muhasabah diriku
            Apakah selama ini
            Aku terlalu taksub dengan pesona cinta dunia?
            Ya Allah aku bersyukur padaMu
            Kau Kurniakan
            CintaMu dengan
            Hadirnya dia
            Untuk kami terus-terusan mencintaiMu
            Mencari jalan-jalan redhoMu
            Hingga ke akhir hayat kami
            Dan patrikan cinta kami
            Hingga ke Syurgawi
            Aamin

            KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
            29 Jun 2012
            26 minutes ago · 

         

0 comments:

Post a Comment

 
;