Thursday 28 June 2012

SAYANGKU SAYANGMU (53) - CINTA AKAN SENTIASA MEWANGI JIKA SENTIASA BERSANGKA BAIK DENGAN-NYA




SASTRAMU MINATKU SASTERAKU DUNIAKU

Kakanda Redi
...
membusuk sendiri diantara padang bunga melati
meringkuk sendiri diantara hidup dan mati
Tuhan, peluk aku
satu kali saja
...
Unlike · · Unfollow Post · June 23 at 10:19am
You and 4 others like this.

Norm Norman:

Mohd Yusoff Alhamdulillah dipeluknya kamu, syukran amin ya robb!
June 23 at 12:13pm via mobile · Like

Putri Rimba Niagara:

Adindaku Redi

...
cintamu akan sentiasa mewangi
jika kau sentiasa bersangka baik pada-Nya
dan jika Tuhan memelukmu
pasti Sinar Nur Hidayah Kasih-Nya menerangi
kalbu mu dan pasti kau akan sentiasa tenang
setenang air di kali Syurga...

PUTRI RIMBA NIAGARA
25 Jun 2012

Kakanda Redi:

Sahabat Norm Norman Mohd Yusoff: Amin ya Rabb...
Kanda Rabeah Mohd Ali: Amin, terima kasih banyak..

Putri Rimba Niagara:

Moga Kakanda Redi...menghasilkan karya lebih mantap lagi...Insya-Allah kanda doakan moga adinda diKurniakan Allah SWT ilham. Aamiin.

Kakanda Redi:

Baik. Terima kasih atas sokongan berharga ini, Kanda Rabeah Mohd Ali.

Putri Rimba Niagara:

Insya-Allah selagi ada daya kanda sentiasa mengyokong kerana sastramu minatku sasteraku duniaku. Salam karya dari kanda...dari benua Malaysia.

Kakanda Redi:

Salam jabat tangan erat dari Negeri Zamrud Khatulistiwa Indonesia.

ALAM TEMAN KARIBKU BERPUISI

Sejak kecil aku minat sastera
Suka tengok bulan
Aku berkata-kata dengan bulan

Suka tengok bintang
Suka tengok taburan bintang yang bergemerlapan

Suka tengok laut
Rasa sayu sangat

Tapi bila setiap kali mendung datang
Aku pasti sedih
Tak tahu kenapa?
Tapi nak buat macam mana
Tuhan sudah takdirkan mendung
Pada langit
Tapi aku percaya langit sentiasa redha
Apa saja yang ditentukan oleh Pencipta-Nya

Aku bersyukur kerana bahasa alam
Membuatkan aku boleh berbahasa indah-indah
Walaupun tak seindah penyair ternama...

Terima kasih bulan bintang laut awan dan apa
Saja yang diciptakan Tuhanku
Bersyukur kerana kalian sudi berkawan
Denganku walaupun tanpa suara kalian
Tapi indahnya ciptaaan kalian
Membuatkan suara-suara kalian
Terdengar jelas di kalbuku
Aku teruja untuk terus
Mengakui betapa Bijaksana-NYa
Pencipta yang mencipta kalian
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKHBAR
Indah...indah...indah...sesungguhnya indah
Mendamaikan jiwa seniku agar terus menarikan
Pena membaitkan puisi-puisi indah betapa
Indahnya kejadian kalian dan betapa
Kebijaksanaan Allah Azzawajallah
Tiada tandingan-Nya
ALLAHU AKHBAR

KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
28 Jun 2012

Like · · Unfollow Post · about an hour ago
Francykartika Trinovida likes this.

Francykartika Trinovida:

Tak tertandingi ibdahnya ciptaanNYA.. Maha karya tak ternilai.. Karena Dia Maha segala. Segala menjadi Indah, cantik, mengagumkan, betapa Besar kuasaNYA.. Subhanallah اَللّهُ اَكْبَرُ،... اَللّهُ اَكْبَرُ،.., Maha Besar atas segala.. Tiupan angin mendesir menyapu semua kesedihan, menyapu semua kerinduan.. Akankah semua rasa ini tersimpan di hatimu..

KAMI PENGHUNI RIMBA SELALU MENGHARGAI KARYA TUAN PUTRI RIMBA

Duhai sahabatku...
Di Istana Rimba sekarang semuanya sedang berduka
Segerhana cuaca yang gelap gulita menunggu hujan turun
Ribut petir tidak henti-henti menyabar kiri dan kanan.

Sudah jutaan kali penghuni rimba pesan jangan Tuan Puteri
menyumbangkan karya pada mereka...mereka bukan hargai pun
malah satu kesalahan pula...membuat mereka sakit hati...
meluahkan dendam kesumat...

Kami si penghuni rimba ni...yang sentiasa menghargai
karya Tuan Puteri...sentiasa teruja dan ternanti karya tuan puteri
apa nak dihiraukan dengan mereka...biarpun kamu cumalah haiwan
tapi kami faham apa itu kasih sayang semurni hati...
sebab itu di akhirat nanti kami tidak diseksa di neraka....
manusia ni tak habis-habis....dengki.....dengki...dengki...
dengki khianat...Tuan Putri berkarya tak henti-henti pun nak sakit hati...apatah dia orang ni ...ada otak letak kat lutut apa....tak nak baca dan like sudahlah ini kutuk dan hina Tuan Puteri habis-habis...
macam nak bunuh karya Tuan Puteri....duhai manusia di luar sana sebelum kalian mahu bunuh karya Tuan Puteri kami...langkah mayat kami dulu....Tuan Puteri kami rela pertaruhkan air mata dan darahnya untuk berkarya...kalian senang-senang saja nak hapuskan karya Tuan Puteri kami...tidak...tidakkk..kami pastikan tak akan terjadi!!!!!

Tuan Puteri bangunlah tuan Puteri...janganlah seksa kami begini...
Kami jumpa tuan puteri dihanyut di lautan asid bergelora dan selamatkan tuan puteri...tuan puteri gembira dan ceria pelangi cinta bersama kami...tapi semenjak bercampur dengan mereka-mereka yang berhati busuk itu...tuan puteri koma semula...kejamnya mereka...madu yang diberi racun yang dibalas...tunggulah...

tunggulah pembalasan dari Tuhan kerana doa orang yang teraniaya tanpa hijab....

Tuan...Puteri...bangun....bangun.... syair ombak rindu...yang tuan puteri karangkan ...kami bacakan ye....

PUTRI RIMBA NIAGARA
28 Jun 2012
(PETIKAN DARIPADA WALL PUTRI RIMBA NIAGARA & GRUP MASYARAKAT ADAT MATARAM & DIALOG RUMAH SASTRA BORNEO)
28 Jun 2012
 ·  ·  · 11 hours ago

  • You like this.

    • SI PUTRI RIMBA DENGAN DAYANGNYA SI KUNTA SI KUNTE

      Kuperkenalkan diriku untuk perkenalan ini...
      Gambar yang kau lihat itu tak dirancang..
      Aku memegang watak Putri Rimba untuk
      Teater Bangsawan diRaja yang aku impikan
      Satu masa nanti dipentaskan....
      Yang mekapkan aku pun
      Si kunta si kunte dayang Istana Rimba
      Mereka berdua sebagai penasihat aku juga...
      Itu yang jadi macam tu...comot...entah arang
      Mana diambilnya...ha itu yang jadi macam tu
      Aku pun takut nak tengok muka aku sendiri
      Aku mahulah padam tapi si kunta si kunte marah
      Kalau selagi tak ambil gambar untuk disiarkan
      Kepada pembaca setia karya-karya aku
      Katanya apa nak dimalukan...
      Mereka faham puteri rimba apabila dimekapkan oleh haiwan
      Hantam ajelah asalkan ada rupa puteri sikit ...hehehe
      Itula kisah serba sedikit yang dapat aku beritahumu
      Agar kau tak salah faham ye...
      Aku kalau tak bermekap...tidaklah rupa macam itu
      Seorang yang sudah ditarik kecantikan...
      Cuma yang berbaki ini saya yang ingin dihargai...itu saja...
      Makanya jangan salah anggap padaku lagi ok...
      Nanti bila habis skrip puteri rimba
      Kutukar gambar lain...
      Moga si kunta si kunte benarkan....hehehehe
      Moga kau gembira mendengar cerita aku ini...
      Salam kemaafan untuk kalian berdua...

      KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
      28 Jun 2012

      9 hours ago ·



      • AKU TIDAKLAH SEHEBATMU DAN KAWANMU ITU PABILA BERPUISI!

        Duhai dang...biar tergeliat lidah menyebutnya jangan tergeliat lidah tika hendak menyebut kalimah shahadah tika nak mati nanti kerana asyik bersangka buruk saja.
        Harap selepas ini kalian berdua jangan tampil di wall aku lagi...
        Kita pun dah berdamai..kosong-kosong...
        Engkau tak ada dosa dengan aku aku tak ada dosa dengan engkau
        Cumanya kita tak ada berjodohan untuk berkomunikasi di wall aku...
        Aku cuma hendak berkawan dengan bulan saja....
        Bulan biarpun tak berbicara denganku
        Aku hanya memerhatikan keindahan ciptaan-Nya
        Tapi dia balas dengan bahasa nan indah-indah...

        Tukarlah wajah kartonmu itu nanti senang orang kenal siapa penyair yang
        Hebat itu dan bersyukurlah dengan wajah kurniaan Ilahi tak perlu nak menyamar
        Wajah karton atau objek lain ye...tengok saja kawan puisimu itu berjilbab dengan matanya yang ayu menawan...tengok mata galak bercelak tebal pasti ada yang terpesona setidaknya dia menghargai kecantikannya biarpun berjilbab matanya masih lagi boleh menarik perhatian macam heroin arab gitu cumanya aku bermahkota manakala dia didahinya ada hiasan macam tuan puteri padang pasir pulak ....aku faham ajelah nampak comot dimekapkan oleh si kunta si kunte haiwan yang berhati manusia dan bila mati pasti tak masuk neraka...begitu hebat-Nya Allah SWT menjadikan haiwan melata di muka bumi ini agar kita saling berkasih sayang demi-Nya dengan bahasa-bahasa nan indah-indah.

        Kalo engkau nak tikam aku tikam ajelah di wall engkau
        Akan ada yang like dan komen... aku tak seperti kawanmu kata tak ada yang sudi
        Nak like dan komen...maklumlah tak setanding engkau dan kawan engkau itu yang pandai berpuisi seperti penyair ternama...
        Aku menulis tanda aku bersyukur dengan Kurniaan-Nya padaku
        Dengan harapan mendapat redhoNya tika hidup dan mati Aamiin

        Harap kau janganlah ganggu aku bersastra lagi ye...aku cuma mahu bersastra
        Dengan mereka yang faham erti TAKDIR CINTA ILAHI dan mahukan redha-Nya
        Tika hidup dan matinya...dan berjumpa dengan-Nya dalam keadaan Redha Lagi Diredhai...Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.

        Maafkan aku buat kali terakhirnya...ye
        Selamat berpuisi bersama teman-temanmu yang pandai berpuisi ...
        Pastikan puisi kalian berbaur mengundang Rahmat Kasih Ilahi
        Jangan mengundang sakit hati manusia ...nanti tergeliat lidah tika mati...

        KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
        29 Jun 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;