Friday 6 January 2012

BIAR CUCU CICIT KU TAHU BETAPA PERITNYA PERJUANGANKU UNTUK MEMPERTABATKAN BAHASA IBUNDA MEREKA

  • Ini merupakan inbox dr saya kepada salah seorang admin utk group ni,,pertanyaan say telah dijawab dengan jawapan yang "cukup memuaskan hati",,saya percaya, member2 kat group ni bisa berfikir dengan matang,,silalah buat pertimbangan sendiri, niatnya bukan utk mencari musuh seperti yg difikirkan oleh sesetengah pihak,,hanya utk memberi peringatan kepada penggiat sastera mengenai hasil sastera mereka yang dipublished kat wall group ni,,

    Zednal Hazmi

    ok,,awak kenal ke sapa org tu ?
    Ad Rahman
    Thursday
    Ad Rahman

    Saya kenal melalui FB, diperkenalkan oleh salah satu rakan yg sering mengirim karyanya ke akhbar. Ayahnya bekas penolong editor akhbar tu. Ada masalah ke Zednal? Saya lihat awk begitu prihatin tentang soal ni. Bole kongsi apa yg awk fikirkan?
    Zednal Hazmi
    Thursday
    Zednal Hazmi

    Memang ada masalah,,saya ni susah nak percayakan org,lebih2 lagi kalau org yg memang tak dikenali,,awak tak terfikir ke ada pihak yg sengaja nak member2 post hasil sastera mereka kat sini dan boleh ciplak sesuka hati je ? awak sepatutnya bertanggungjawab atas perkara ni, sebab awak adalah salah seorang admin, tak kesian ke tengok mereka ni berhempas pulas menghasilkan karya, tapi dgn mudah 'dirembat' oleh org lain,,awak asal Singapura ya ? kenapa nak suruh org post karya mereka kat sini ? kalau betul nak kembangkan bakat, kenapa harus di published kat public ? kan ada media lain ?
    Ad Rahman
    Thursday
    Ad Rahman

    Saya tubuhkan grup ini untuk menggalak penulis baru mengasah bakat mereka Dan menggalakkan mereka memelihara bahasa dari terus dicemar. Apakah itu satu kesalahan? Jika disiarkan di akhbar bkn kah itu satu kesempatan utk melangkah lebih jauh?
    Zednal Hazmi
    Thursday
    Zednal Hazmi

    itu kalau dilihat dr segi positifnya,,jika kita lihat dr segi negatifnya pulak, ini membuka ruang kepada mereka yg tidak bertanggungjawab mencuri idea mereka ni,,
    Ad Rahman
    Thursday
    Ad Rahman

    Jika seseorang mahu mencuri idea, di wall2 FB dan group2 lain bnyk idea yg mengalir membuka ruang. Tidak begitu? Maaf, bole saya tahu siapa sebenarnya awak? Jika tk keberatan
    Ad Rahman
    Yesterday
    Ad Rahman

    Saudara Zednal, saya cadangkan awak jelaskan pandangan awak di wall grup tu. Lihat pula pandangan ahli. Bagaimana?
    Zednal Hazmi
    23 hours ago
    Zednal Hazmi

    memang banyak sumber lain,,tapi ini adalah salah satu dr sumbernya,,tak begitu ? saya seorang guru pelatih di Institut Pendidikan Guru, Kelantan,,siapa saya tak penting,, saya hanya bersuara bagi pihak yg tidak memikirkan impak kepada perbuatan mereka,,awak sebagai seorang dr Admin, tak pula fikir mcm tu ? kalau tak keberatan pulak, boleh bagitahu saya siapa awak ? dan apa bukti bahawa hasil usaha mereka ni tidak disalahgunakan oleh sesetengah org yg berfikiran cetek ? saya boleh wall kan,,tapi memikirkan kesannya terhadap group ni nanti, baik saya tanya directly kepada adminnya,,tak gitu ?

    Ad Rahman
    23 hours ago
    Ad Rahman

    Saya pula hamba hina berjuang utk bahasa kita. Tujuan grup ditubuhkan ia lah utk mendidik dan menggalakan peminat penulisan memelihara bahasa. Dan semua ahli di situ bkn pro yg hanya post karya mereka di wall masing2, yg mana tdk semua rakan mereka minat dlm bidang itu. Jd di grup itu mereka berhimpun dgn yg seminat buat bertukar idea. Memandangkan bnyk hasil karya sekarang yg menggunakan dwi bahasa maka grup ini ditubuh buat sebagaimana yg saya sebutkan tadi. Jika saudara berkata tentang ciplak, jadi saya syorkan saudara suarakan pada semua jgn post di wall, grup atau blog, kerna pendedahannya sama. Tdk gitu?
    Zednal Hazmi
    6 hours ago
    Zednal Hazmi

    memang betul,,tapi itu adalah hak individu,,sebagai seorang manusia ,adalah tidak menjadi satu kesalahan utk saya menyuarakan ketidakpuasan hati dan gelombang syak yg timbul dlm fikiran,,memang betul apa yg awak cakapkan, tapi sila fikirkan sekali lagi, "saya syorkan saudara suarakan pada semua jgn post di wall, grup atau blog, kerna pendedahannya sama" adakah perkara ini bisa dilakukan ?? jadi, salah satu langkah permulaan yang boleh diambil adalah dgn memberitahu pada member2 kat sini, bahawa hasil sastera mereka berkemungkinan atau berisiko diciplak oleh org lain,, dan kalau nak post di wall, jgnlah coretkan keseluruhan isi sastera, seperti cereka, puisi, sajak, dan hasil2 sastera yg lain,,kalau betul lah ada satu contest , sila beri alamat, lokasi, maklumat individu yg mengadakan pertandingan tu, kelayakan, dan perkara2 lain yg difikirkan perlu semasa berurusan dgn org yg tak dikenali,,lebih2 lagi org dalan talian mcm korang ni,,bukan apa, org sekarang boleh buat apa2 untk dapatkan wang,,
    Ad Rahman
    6 hours ago
    Ad Rahman

    Bole saudara cadangkan di mana pula mereka mahu ketengahkan karya dan bakat mereka yg perlu perhatian?
    Zednal Hazmi
    6 hours ago
    Zednal Hazmi

    untuk itu, mereka boleh terus hantar hasil sastera mereka kepada pihak penerbit dr mana2 akhbar atau majalah yg berkelayakan dan bukannya menerusi satu contest yang dianjurkan oleh pihak yg tak dikenali, dan kelayakan pihak yersebut turut menjadi tanda tanya selain risiko bahawa pihak tersebut tidak wujud, dan hasil2 sastera mereka ni di print dan dihantar jkepada pihak akhbar atau majalah yg mengadakan contest, jika berjaya, bukan penulis karya asal yg mendapat habuan, tapi si PENCIPLAK SASTERA,,
    Ad Rahman
    5 hours ago
    Ad Rahman

    Saya cadang kan anda kemukakan perkara ini di wall grup ini. Atau saya paste n copy cadangan awak di sana. Bagaimana?
    Zednal Hazmi
    about an hour ago
    Zednal Hazmi

    Sebagai admin, awak dan kawan2 awak perlu bertanggungjawab,,saya hanya menyatakan pandangan, suara hati dan rasa bimbang akan karya2 sastera mereka yg boleh diciplak oleh mana2 pihak yang ingin mencari wang dengan cara mudah,,
    Ad Rahman
    about an hour ago
    Ad Rahman

    Awak tak perlu khuatir, org yg saya maksudkan itu sebenarnya dia yg bekerja di akhbar tersebut. Mula saya tak mahu beritahu kerna terikat janji merahsiakan tp dia beri izin menjelaskan pada awk. Ayahnya juga bekas penolong editor di akhbar itu. Apa pun saya ucapkan terima kaseh atas keperihatinan awak. Dan saya akan bertanggungjawab terjadinya apa2 pada karya ahli. Terima kaseh
    Zednal Hazmi
    about an hour ago
    Zednal Hazmi

    kalau boleh, sila berika no. phone org tersebut dan emailnya kepada saya,,saya sendiri akan telefon pihak akhbar tersebut,, itu pun jika benar apa yg awak cakap,,
    Ad Rahman
    about an hour ago
    Ad Rahman

    Tak perlu
    Zednal Hazmi
    about an hour ago
    Zednal Hazmi

    tengok,,awak boleh lihat sendiri,,saya tahu org tu hanya rekaan,,kalau tak, mana buktinya ?
    Ad Rahman
    about an hour ago
    Ad Rahman

    Jika rekaan kenapa? Jika benar kenapa?
    Zednal Hazmi
    about an hour ago
    Zednal Hazmi

    okey,,jika rekaan, maksudnya hasil2 sastera member2 dlm f.b ni berada dlm kedudukan bahaya,,jadinya awak lah yg bertanggungjawab,,dan jika betul pula, awak perlu sertakan bukti bahawa org yg menganjurkan contest tu memang wujud,,faham ? atau nak saya terangkan lagi /
    Ad Rahman
    about an hour ago
    Ad Rahman

    Terangkan di wall buat tatapan semua ahli. Silakan saya jemput
    Zednal Hazmi
    about an hour ago
    Zednal Hazmi

    silakan,,
    · · · 13 minutes ago

    • Ya Umairah likes this.
      • 'Cato Enzo Siapa kawan anda itu?
        7 minutes ago ·
      • 'Cato Enzo ‎.
        2 minutes ago ·

    • (PETIKAN DARIPADA GRUP KARYA KITA)
      6 Januari 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;