Thursday 12 January 2012

AKU INGIN BAWA DIRI DI PULAU SEPI BERKARYA BERSAMA ANGIN DAN OMBAK


RINDU HERAT

Bila rindu membumbung ke ubun-ubun
tangga-tangga Herat kuturuni
bergetar Samarqand
kasih Naisabur berdiri dan Damascus mengimbau al-Ghazali
perigi lama al-Jaza'ir masih jernih airnya
dan senyum Abbas Madani masih saperti dahulu.

Meributlah Nil.....
banjirkan Mesir dengan air
Mennom tetap membatu pada Syair Cleopatra
Anacsanamun panggil-lah Ramsis
aku akan menyihir Mesir menjadi rindu
sehingga malam-malamnya menjadi retak
senjanya akan menangis teresak-esak
berguman antara Mariatul-Qibtiyah,
pada gening matair Zubaidah!

Menggulunglah Nil....
melurut tebing-tebing Mesir yang haus
kitab Sulaiman di bawa terbang Harut wal Marut
dan 13 tingkat Piramid ada mata yang melihat segala
gigi serigalanya ada dosa perjanjian lama
yang menukar Kabbala dengan 2 tanduk di senja
aku akan redah Furat dgn nyawa
sehingga bila kakiku mengijak Suria,
ada kawanan domba yang menunjuki daku sinar mahkota
terpahat nama-nama unggas yang berbicara
alirkan darah untuk cinta!


Rajendra Nath Tagore
· · · 12 hours ago

    • Rabeah Mohd Ali Takkan kurindu lagi orang yang sudah membenciku...kerana aku punya hati dan perasaan....makanya kau harus ingat itu dalam-dalam...
      11 hours ago · · 1
    • Rabeah Mohd Ali Jika kebanjiran karyaku telah mengotorkan dinding-dinding ini...harap padamkan aje semua karyaku dan namaku sekali...kalau itu boleh membersihkannya tolong nyahkan aku dari sini...!!!!
      11 hours ago · · 1
    • Rajendra Nath Tagore II apa itu rabeah?....kok ribut2?.........
      10 hours ago ·
    • Rabeah Mohd Ali Ribut yang tak boleh dipura-purakan lagi...sebab aku tak tega lagi mendengar hembusan ribut yang boleh mematikan semangatku bekarya...
      9 hours ago · · 1
    • Rajendra Nath Tagore II engkau mahu undur? JANGAN.....engkau tahu kan, aku sayang kamu?
      9 hours ago ·
    • Rabeah Mohd Ali Kalau kau seorang sayang yang lain tak suka...macam mana??? Da sini tak ada sayang....cuma yang ada perjuangan....sayang cuma di alam percintaan yang fantasi....hihihi
      9 hours ago · · 1
    • Rajendra Nath Tagore II sayang pada sahabat perjuangan rabeah.......
      9 hours ago ·
    • Rajendra Nath Tagore II kenapa dengan kamu?
      9 hours ago ·
    • Rajendra Nath Tagore II jangan keburu...
      9 hours ago ·
    • Rabeah Mohd Ali Tak apalah biar  Tuhan saja yang tahu...biar dia saja yang kirimkan hambaNya untuk membantu perjuanganku...aku tak diperlukan di sini...biarpun mereka tidak berbicara tapi sejujurnya hatiku kata begitu...moga kau faham kedudukan ku....kau manalah tahu apa yang terjadi di sini....bukan suasana begini yang kumahukan....ye...sejujur dengan kau bicaramu sentiasa menenangkan jiwaku...janganlah kau bimbang di sini pejuang-pejuang bahasa...muda hingga hujung usia semuanya hebat-hebat belaka...berjuanglah bersama mereka  ye...
      9 hours ago · · 1
    • Rajendra Nath Tagore II aku enggak mauk, aku mauk kau di sini bersamaku rabeah...
      9 hours ago ·
    • Rajendra Nath Tagore II selamat malam jua buat ayahanda, lentera payung pujangga, dari unggas-unggas kesakteria yang bisa berbicara dalam 3 dimensi ujud....
      9 hours ago · · 1
    • Rabeah Mohd Ali Tahu tak engkau aku lemah kini terlalu lemah...aku tak dapat berkarya...gara-gara .. suara-suara yang tak tahu langsung menghormati perasaan aku ....aku terlalu terluka...tolong kau fahami aku....aku tak betah di sini lagi....biarlah aku undurkan diri di sini cara terhormat jangan cara dikeji dicaci....macamana aku dijemput ke kumpulan yang mulia ini macam itulah aku dikeluarkan cara terhormat juga....aku ingin bawa diri di pulau sepi berkarya bersama angin dan ombak ...
      9 hours ago ·

  • (PETIKAN DARIPADA KARYA KITA - BAHASA MELAMBANGKAN BANGSA)
    12 Januari 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;