Friday 13 July 2012

SAYANGKU SAYANGMU (171) - AKU SENTIASA CERMINKAN DIRIKU SIAPA









MENYAYANGI SEGALA DI LANGIT DAN DI BUMI KERANA-NYA

Duhai hamba...

Manusia apa kamu ini?
Kami hina kamu
Kami kutuk kamu
Kami lukakan hati kamu
Kami luahkan kata-kata berbisa-bisa pada kamu
Kami fitnah kamu
Biar semua orang bencikan kamu
Biar semua orang sepikan kamu
Lepas itu kamu susah hati lekas mati
Baru kami puas hati...
Orang macam kamu ini lebih baik mati daripada hidup!

Tapi...

Biar apapun kami buat pada kamu
Kamu tetap minta maaf pada kami
Seolah kamu yang bersalah bukan kami yang bersalah
Kamu minta maaf pun kami tak sahut maaf kamu
Ye...kami bencikan kamu
Sungguh...sungguh...benci
Bencikan semua karya kamu
Kami sungguh meluat
Melihat karya-karya kamu bertebaran sana sini
Sudahlah banyak...panjang berjela pulak tu
Nak tunjuk pandailah tu...menyampah...!!!
Sungguh menyampah!!Karya sampah!
Menyemakkan dinding-dinding grup
Sebab itulah semua ahli grup tak like
Kau tak perasan ke
Tengok karya aku...ramai yang suka...ramai yang like
Siap kata tu karya aku boleh membuatkan pembaca terkena sihir..hebatkan!
Jangan haraplah aku nak like apatah lagi nak beri komen
Kalau aku komen pun kau pasti akan sakit hati...itu yang aku suka...
Bila kau sudah sakit hati...kau akan tinggalkan grup itu
Itulah yang terbaik untukmu...
Aku akan suka bila karya mu sudah tidak ada di grup itu...
Kalau aku jadi admin ...aku akan nyahkan kau
Hilang tumbuh patah berganti
Sarang tebuan jangan diusik
Inilah padahnya
Tapi masalahnya aku bukan admin di sini...
Tapi tak apa aku akan pastikan kau
Dengan sendirinya akan tinggalkan grup ini
Dan aku akan ucapkan salam terakhir karya untukmu

Duhai rakan sastra...

Jahat sangat ke aku?
Salah kah aku bersastra
Adakah karya-karya aku
Telah membuatkan hatimu sakit?
Bilang sama aku
Mana karya aku yang membuatkan
Hatimu sakit....
Biar aku perbetulkan
Mana bahasa yang tak elok
Mana ejaan yang salah
Mana mesej yang tak betul
Biar aku perbetulkan
Agar kau bahagia dan suka mendengarnya
Matlamat aku berkarya pun
Mahu muhasabah diri sendiri
Dan sentiasa cermin diriku siapa
Dan karya itu aku kongsi bersama-sama rakan-rakan grup
Sebab itu aku tak kisah jika rakan-rakan grup tak like atau tak komen
Terserahlah nak baca....tak nak baca tak apa...walaupun ahli grup
Puluhan ribu...seorangpun tak like aku tak kisah
Aku menulis bukan kerana ingin mendapat pujian manusia
Aku menulis agar ada nilaian di Sisi-Nya
Itu sudah lebih daripada segala-Nya

Buat apalah nak dengki dengan aku
Aku bukanlah penulis hebat
1 Malaysia pun tak kenal aku
Kalau kau tak percaya tanya orang Malaysia
Kalau di Malaysia pun orang tak kenal
Inikan di Indonesia lagilah tak kenal...

Dah puluhan tahun aku menulis
Nak dapat royalti hasil titik peluh menulis
Mahu aku jadi pengemis di jalanan
Nasib baiklah Allah SWT memberi
Aku rezeki hidup sekadar apa adanya
Bersyukur apa yang diKurniakan-Nya

Yang kau tengok aku bergaya macam
Putri itu dan bermekap tebal itu
Yang mekapkan pun dayangku
Si Kunta Si Kunte kini sudah mati ditelan ombak rindu
Semata-mata hendak menbahagiakan aku
Bukanlah untuk tujuan membangga diri
Itu adalah untuk menghayati watak
Si Putri Rimba Niagara bersama penghuni rimba
Lagipun dunia karya adalah duniaku
Hidupku karya...karya...karya
Tanda aku syukur dengan Kurniaan dari Ilahi

Aku bukan seperti JK Rowling
Yang menulis cerita-cerita sihir
Boleh jadi jutawan
Tujuh keturunan tak habis makan
Ditakdirkan aku mati
Tiada harta yang kutinggalkan
Kecuali karya-karyaku
Sebab itu karya-karyaku
Amatlah bermakna bagiku

Siapa-siapa yang hadir ketika aku
Berkarya dia adalah sumber ilhamku
Dan setiap kata-katanya adalah karyaku jua
Bagiku apa yang dikatakan itu adalah permata
Sebab itu mereka yang masuk ke wall ku
Aku suka kerana mereka adalah sumber
Inspirasiku berkarya
Kalau dia masuk ke wall aku dalam hatinya
Yang sakit atau tak suka
Aku tetap rakam
Untuk kupersembahkan kepada Tuhanku
Moga apa yang dia tulis dan aku tulis
Walaupun dalam keadaan tidak puas hati
Allah mengira sebagai amal ibadat
Yang dikira di akhirat nanti. Aamiin.

Aku menulis puisi...
Puisi tentang
Kebesaran Allah SWT
Sayang menyayangi sesama kerana-Nya
Menyayangi segala yang hidup di langit dan di bumi kerana-Nya
Dan niatku semua karya-karyaku
Moga ada Nilaian di Sisi-Nya
Itulah yang aku dambakan
Dari dulu hingga akhir hayatku
Moga Allah SWT terima semua karya-karyaku
Dan karya semua rakan sastra yang bergandingan dengan karyaku
Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
13 Julai 2012
 ·  ·  · 3 hours ago

  • Rubiah Dullah likes this.

  • (PETIKAN DARIPADA WALL CERPEN DALAM ASIA TENGGARA)
    13 Julai 2012


    AKU MENULIS BUKAN FANTASI ATAU ANGAN-ANGAN

    Jangan risau duhai Raisya Scorp...selagi kamu menulis untuk mengundang Rahmat Kasih Ilahi...pasti jiwamu akan tenang dan tak hiraukan pandangan dari manusia....cumanya bezanya kau dan aku...
    aku menulis mengikut gerak hati bukan fantasi atau angan-angan seperti yang kamu dan kawan kamu bilang ke aku...malangnya aku cuma di grup ini saja tiada yang sudi like tapi di grup lain like dan sentiasa meniupkan semangat untuk aku menulis...sehingga terhenti nafas terhentilah pena...dan aku percaya setiap yang baik itu datangnya dari Allah SWT. Aamiin.

    PUTRI RIMBA NIAGARA
    20 Jun 2012

    Raisya Scorp:

    Maaf, saya tidak pernah menganggap diri saya penyair dan saya tidak perlu pujian sesiapa.

    Saya baca karya2 Wan Suwandy, Werdys Kalbary dan juga beberapa penyair yang memang hebat. Saya akui puisipuisi mereka bagus dan tidak pernah sekali pun saya anggap yang saya ni lebih hebat daripada mereka. Walaupun mereka pernah memberi pujian dan ada mengatakan 'ramai yang tersihir goresan pena' saya... saya anggap itu satu usikan bukan pujian.

    Jika ada yg menegur, saya terima dengan hati dan minda terbuka kerana masih banyak yang perlu saya pelajari.

    Apakah saya minta puan doakan untuk karya-karya saya? Tidak. Adakah saya minta puan puji karya-karya saya? TIDAK!

    Jika karya itu layak diberi pujian, saya akan 'LIKE' dan puji. Jika tidak, saya tidak akan 'LIKE'... dan jika saya tidak faham, saya akan bertanya.
    32 minutes ago · Like · 1

    Putri Rimba Niagara:

    Jangan risau duhai Raisya Scorp...selagi kamu menulis untuk mengundang Rahmat Kasih Ilahi...pasti jiwamu akan tenang dan tak hiraukan pandangan dari manusia....cumanya bezanya kau dan aku...
    aku menulis mengikut gerak hati bukan fantasi atau angan-angan seperti yang kamu dan kawan kamu bilang ke aku...malangnya aku cuma di grup ini saja tiada yang sudi like tapi di grup lain like dan sentiasa meniupkan semangat untuk aku menulis...sehingga terhenti nafas terhentilah pena...dan aku percaya setiap yang baik itu datangnya dari Allah SWT. Aamiin.
    26 minutes ago · Like

    Raisya Scorp "cumanya bezanya kau dan aku...
    aku menulis mengikut gerak hati bukan fantasi atau angan-angan seperti yang kamu dan kawan kamu bilang ke aku"

    Sebab itukah karya yg dipost di grup lain, yang ada tanda 'LIKE' di'tayangkan' di sini??? Di manakah terletaknya keikhlasan dan ketulusan kamu tika membuat demikian. Untuk apa tujuan kamu? Bukankah itu tandanya 'menunjuk' puan?

    Jika karya saya tiada yang 'LIKE' di grup ini, saya akan anggap mutu karya saya tiada dan harus saya perbaiki walaupun di grup lain ramai yang 'LIKE'.

    Selera individu berbeda dan itu saya akur, saya terima.
    22 minutes ago · Like

    Putri Rimba Niagara:

    Itulah yang sebaiknya berkarya dalam rasa jiwa seorang hamba-Nya yang terlalu hina dan kerdil...moga kita semua sebagai penulis menulis ke arah kebaikan dalam menuju jalan Ketuhanan dan menjadi bekalan setelah mati nanti..Aamin Ya Rabal A'Lamin...
    17 minutes ago · Like

    Raisya Scorp Kalau benar mahu menulis pada arah kebaikan dan menuju jalan haqiqi... bacalah puisi2 sufi dan juga yang berunsur ketuhanan. lihatlah gaya dan penyampaian mereka.
    14 minutes ago · Like · 1

    Putri Rimba Niagara:

    Aku cuma mahu baca karya mu dan kawanmu dang yang berbaurkan kesufian agar tenang jiwaku...makanya sebelum menulis pastikan berdoa dulu pada Allah SWT agar dikurniakan ilham kesufian untuk menulis. Aamiin.
    Tapi kalau sengaja menyakitkan hati pembaca...kamu boleh agak sendirilah...apa mesej yang hendak kamu sampaikan...dan Tuhan sentiasa tahu isi hati kamu itu kerana DIA tak pernah tidur.
    TUHAN TIDAK MENGIRA BERMULANYA KAMU
    TAPI TUHAN MENGIRA BERAKHIRNYA KAMU
    MAKANYA MARILAH SAMA-SAMA KITA MOHON
    PADA ALLAH SWT AGAR DAPAT HIDUP BERAKHIR DENGAN
    REDHA-NYA ILAHI MAKANYA PENTING KITA MENGAKHIRI KARYA
    KITA YANG DITERIMA OLEH-NYA AAMMIN YA RABBAL A'LAMIN.
    MAKANYA MULAI DETIK INI DAN SAAT INI MENULISLAH
    YANG DAPAT MENGUNDANG NUR HIDAYAH KASIH ILAHI
    YANG MENULISNYA TENANG DAN YANG MEMBACANYA PUN TENANG
    SETENANG AIR DI KALI SYURGA INSYA-ALLAH AMMIIN
    4 minutes ago · Like
    Like · · Unfollow Post · June 30 at 12:03pm
    Prabu Sri Narayana Kusuma and 2 others like this.

    (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP KOMUNITAS KEDATUN KEANGUNGAN CINTA BUDAYA)
    12 Julai 2012
     ·  ·  · 18 hours ago
    • Naga Pamungkas and Norsiah Kandar like this.
      • AKU DALAM ARCA KRISTAL KOSONG

        Bila aku tersentak kaku
        terpegun dengan sebuah kecantikkan abadi
        baru aku mengerti
        siapa aku
        dalam arca kristal ini
        sesungguhnya kosong
        kosong dan lohong...

        Baru di ufuk ini aku tersedar
        sesungguh sombongnya aku
        sedangkan...
        aku seperti sampah
        yang hanyut dilautan sendirian
        tiada erti apa-apa
        bagaikan setitik hitam di langit
        tidak bermakna sedikit pun
        seperti sebutir pasir di bumi
        semua asing dan kerdil
        bagai setitis zarah di udara
        aku kelemasan..
        sesungguhnya aku sendirian
        di bumi Allah ini...

        Aku tiada apa-apa, kosong dan likat kejahilan
        kekuatanku hanya puing-puing buih dilautan
        Sesungguhnya aku milik ALLAH...

        by Lezaihasra...disubuh yang bening ini...
        Besut, Terengganu.
        21hb June 2012...6.00 pagi.. — with Ahmad Tajuddin and 44 others.

        SUDI MENTARBIYAHKAN AKU DENGAN PUISI SUFIMU

        Duhai hamba Allah yang berjiwa hamba...
        Jiwamu tak kosong
        Malah terisi dengan ilmu khasaf-Nya Ilahi
        Lalu aku muhasabah diriku sendiri
        Kenapa aku masih ego dengan diriku
        Terpedaya dengan diriku sendiri
        Kenapa tidak saja aku menuntut
        Ilmu akhirat denganmu
        Dan menjadikanmu idolaku
        Mentarbiyahkan aku
        Dengan puisi-puisi sufimu
        Yang indah seperti bulan purnama malam
        Duhai hamba Allah
        Yang bersuarakan akhirat
        Roh dan jasadku kini
        Terperuk dikawah penjara
        Paling dalam
        Gelap
        Dalam sinar iman
        Yang mahu dilepaskan
        Dari kegelapan
        Yang tiada sifu agama
        Yang sudi membimbingku
        Makanya aku perlukanmu
        Duhai suara akhirat
        Puisi sufimu
        Amat kuharapkan
        Untuk menerangi
        Ketandusan imanku
        Yang mencengkam
        Roh dan jasadku
        Untuk keluar dari kepompong kejahilan
        Moga kau terbuka hati menerimaku menjadi sifuku
        Sifu aku untuk berpuisi sufi
        Yang mengajak aku ke jalan-jalan
        Syurga-Nya Ilahi
        Ke jalan redhaNya Ilahi

        KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
        21 Jun 2012

        KARYA LEZAIHASRA & PUTRI RIMBA NIAGARA
        4 Julai 2012
        July 4 at 3:34pm · Like · 1
        8 hours ago · 
    • MOHON MAAF SAMPAI KAPANPUN!

      Aammin...terima kasih kerana dinda sudi like karya kanda ...moga Allah saja yang membalas segala kebaikan dinda pada kanda...ini bulan Syaaban dan tak lama lagi bulan ramadhan pintu Syurga semua terbuka luas kepada semua hamba-NYa...makanya kanda minta maaf pada dinda dan pada semua ahli grup di sini kerana masalah remeh temeh manusia yang tak pernah habis...kalau jiwa kita hendak tenang ..kita maafkan semua orang yang telah menyakitkan hati kita... Insya-Allah aman dan tenang roh kita dinda....mana tahu sebentar lagi nyawa datang menjemput kita...malu kita dengan Allah kerana perselisihan faham yang sejak berkurun lamanya diungkit-ungkit...makanya kanda mohon sangat apalah dosa kanda hingga dilukakan hingga sedemikian rupa...duhai yang punya hatii dan perasaan maafkan aku...tolonglah jiwaku merintih kini... aku tak tahu apa salah aku hingga terpaksa menerima bebanan luka parah ini...tolong...lah aku merayu padamu...usia aku yang tersisa ini...aku mahu habiskan ke jalan Ketuhanan...janganlah difinah aku yang tak sanggup aku mendengarnya...hinalah semahumu jika itu dapat meredakan dendammu itu...yang aku paling takuti nanti jika aku dihina oleh Allah SWT...kalau itu ...aku rela Allah ambil nyawaku sekarang juga kerana aku hidup menyakitkan hati manusia...sedangkan aku tak kenal pun dia...dengar suara dia pun tidak...kenapalah dia setega itu padaku...moga Allah ampunkan aku Allah ampunkan dia...moga Allah ampunkan semua yang terlibat secara langsung atau tak dalam dosa yang bukan kupinta ini. Ya Allah janganlah perkara yang remeh temeh ini kau bawa ke akhirat...aku takut Ya Allah..makanya aku sudah memohon maaf kepada mereka yang terlibat secara langsung atau tidak...sesiapa yang sudah memandang serong atas kata-katanya itu aku sudah maafkan. Dan di sini aku hulurkan tangan memohon maaf pada kalian semua. Maafkanlah aku kiranya aku bersalah...

      PUTRI RIMBA NIAGARA
      13 Julai 2012



        •  dari Allah SWT. Aamiin.

          ...Continue Reading
           ·  ·  · 18 hours ago
        • CINTA ILUSI DALAM MIMPI REALITI

          Duhai kawan yang baik budi...

          Dari usia remaja hingga ke usia senja
          Yang kupertaruhkan dalam hidupku
          Adalah kejujuran keikhlasan dan pengorbanan
          Sebab itu diriku adalah lilin
          Sampai akhir hayat pun tetap lilin
          Maka dari itu dengan apa yang kulalui ini
          Di sepanjang hidupku ini
          Aku muhasabah diri
          Diriku tetap insan yang tak sempurna
          Biarpun aku cuba sedaya mampu untuk
          Menjadi insan yang sempurna

          Tempat aku muhasabah diri
          Ada di Rimba Niagara ini
          Aku jumpa dengan dunia sebenarku
          Inilah dunia yang kuimpikan
          Biarpun pada pandangan mereka
          Cumalah fantasi dan angan-angan
          Tapi aku yakin dengan duniaku
          Kerana suara hati tak pernah menipu

          Di sini aku mendapat
          Kasih semurni hati
          Tanpa ada berpura-pura dalam berkata
          Kata-kata semanis gula
          Kata-kata seiring hati

          Kami selalu bercanda
          Tapi bercanda tiada menyakitkan
          Hati atau sengaja untuk menyindir

          Berkaryalah aku semahuku
          Mereka sentiasa memberi sokongan/dukungan
          Tanpa ada rasa iri hati

          Di Rimba Niagara ini
          Semakin hari semakin sayang
          Bukan semakin hari semakin benci
          Sekali tangan berjabat
          Tersimpul mati hingga ke mati

          Di Rimba Niagara ini
          Tiada yang rasa mementingkan diri sendiri
          Semuanya saling berkorban
          Biarpun nyawa jadi taruhan
          Demi keamanan dan kemakmuran Rimba Niagara
          Penghuninya bersatu hati
          Saling sokong menyokong
          Ke arah kecemerlangan hidup dunia dan akhirat
          Setiap bakat penghuni rimba dihargai
          Bukan jadi bahan cercaan dan penghinaan
          Kerana di sini tiada dengki mendengki
          Dendam mendendam
          Yang ada cumalah
          Kasih sayang semurni hati
          Merasakan esok berjumpa Robbul Idzatii
          Sebab itu pesona dunia
          Bukan matlamat kami
          Kerana matlamat kami
          Mahu hidup berkasih sayang dalam redha Ilahi
          Agar tenang roh dan jasad
          Setenang Air di Kali Syurga
          Insya-Allah berjumpa Tuhanpun dalam keaadaan tenang
          Kerana kami tahu Allah Robbul Idzati
          Mahu berjumpa hamba-Nya hanya yang berjiwa tenang saja

          Maka kami berazam selagi hayat ada
          Digunakan semaksima mungkin
          Untuk terus saling sokong menyokong
          Ke jalan-jalan yang di Redhai
          Sebagai bekalan di hari mati

          Makanya di Rimba Niagaralah
          Tempat igauanku dalam mimpi
          Yang kularikkan dengan tinta-tinta
          Kasih dan cinta kerana-Nya
          Biarpun sekadar mimpi ilusi
          Tapi ku yakin jika
          Allah Robbul Idzati berkata
          KUN FAYAKUN
          Maka jadilah
          CINTA ILUSI DALAM MIMPI REALITI
          Jadi realiti
          Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

          KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
          12 Julai 2012
           ·  ·  · Yesterday at 8:05am
        (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP CERPEN DALAM ASIA TENGGARA & GRUP DIALONG RUMAH SASTRA BORNEO & PUTRI RIMBA NAIGARA)
        13 Julai 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;