Saturday 14 July 2012

SAYANGKU SAYANGMU (203) - BULAN RAMADHAN YANG DINANTI DALAM JIWA SEORANG HAMBA





BULAN RAMADHAN YANG DINANTI DALAM JIWA YANG HAMBA

Ramadhan kutungggumu dengan rindu membara,
Kau hadir hatiku gembira bukan kepalang;
Kedatanganmu adalah hadiah dari Tuhanku Yang Maha Esa,
Betapa Maha Agung-Nya Tuhanku Yang Maha Penyanyang.

Allah Membuka Semua Pintu Syurga-Nya,
Untuk diambil keberkatan oleh hamba-Nya;
Pintu-pintu neraka ditutup serapat-Nya,
Semua Syaitan melata disekat-Nya.

Semua Syaitan melata disekat-Nya,
Agar tidak mengganggu gugat hamba-hamba-Nya,
Meraih ibadat sebanyak-banyak-Nya,
Tanda Kasih Sayang Allah tanpa had-Nya,

Tanda kasih sayang Allah tanpa had-Nya,
Pada keseluruhan hamba-hamba-Nya;
Syukurlah kita mendapat payung-Nya,
Memayungi iman untuk ke jalan-Nya.

Memayungi iman menuju ke jalan-Nya,
Amalan dibuat rasa tenang dan damai;
Segala dibuat ikhlas tanpa terpaksa,
Maha Agung-Nya Allah pada hamba-Nya Yang DiCintai.

Maha Agung-Nya Alllah pada hamba-Nya Yang Dicintai,
Dibukakan pintu-pintu Syurga penuh keberkatan ;
Allahu Akhbar ruginya aku jika cintaku tidak Dibalasi,
Menyesal seumur hidupku dalam keghalatan.

Menyesal seumur hidupku dalam keghalatan,
Kerana tidak mensyukuri cinta suci yang Kau berikan;
Kepadaku yang sentiasa dalam kelalaian,
Merana roh dan jasadku berpanjangan.

Sepanjang hari bulan Ramadhan tiada dalam ketenangan,
Membiarkan masa berlalu pergi;
Mengumpat mengeji orang itu yang kuamalkan,
Hinggakan aku lupa Tuhanku mengeji.

Hinggakan aku lupa Tuhanku mengeji,
Kuamalkan dengan rasa tanpa bersalah pada diri;
Teman-temanku melekakan aku lagi mempengaruhi,
Hinggakan aku terpedaya sendiri.

Hinggakan aku terpedaya sendiri,
Kucermin diri malunya aku;
Kulihat rohku turut mengeji,
Kutangisi dalam dukaku.

Kutangisi dalam dukaku,
Kepada Allah ku merayu;
Ampunkan kesalahanku,
Baru tenang roh dan jasadku.

Baru tenang roh dan jasadku,
Memberontak jiwaku jika kuulangi;
Kelalaian sentiasa memburuku,
Kutakuti dimurkai Tuhanku nanti.

Bulan Ramadhan bulan kesabaran,
Menguji iman meningkatkan kesabaran;
Ketakwaan itu yang dimahukan,
Moga Allah segera makbulkan.

Moga Allah segera makbulkan,
Segala permohonan yang diredhai-MU;
Melakukan amalan dalam kesabaran,
Penuh keikhlasan terus-terusan mencintai-Mu.

Bulan Ramadhan segala amalan digandakan,
Bergandaan pahala tanpa hitungan;
Hitungan pahala semua dalam pengetahuan,
Pengetahuan Allah terletaknya segala Kekuasaan.

Ya Allah dengan Rahmat dan Kasih Sayang-Mu tanpa batas,
Berilah aku peluang untuk melakukan ibadat dengan seikhlas;
Seikhlas hati seiring iman yang tempatnya di atas,
Kasih-Mu sentiasa kuharapkan moga cintaku Kau balas.

Malulah aku jika cintaku Kau tidak pedulikan,
Rasa hidup sudah tidak bermakna lagi;
Lebih baik aku dimatikan,
Maluku hidup di bumi-Mu ini.

Malu aku hidup di bumi-Mu ini,
Kerana iman takku pasakkan;
Keduniaan bertahta di hati,
Diriku sendiri tetap kusalahkan.

Di bulan mulia-Mu ini aku datang kepada-MU,
Muhasabah diri atas kelalaianku;
Tanpa Rahmat dan kasih sayang-Mu,
Di akhirat nanti akan menyesallah aku.

Membawa bekalan yang tiada nilai di sisi-Mu,
Menangis aku sepenuh alam pun tiada berguna lagi;
Takkan Kau terima lagi penyesalanku,
Tiada tempatku di Syuga-Mu menyesallahku sendiri.

Sebelum aku menyesal sendiri,
Di bulan penuh keberkatan ini;
Semua pintu Syuga-Mu dibukai,
Ampunkan segala kesalahanku ini.

Ampunkanlah segala kesalahanku ini,
Air mataku ini sebagai buktinya,
Tanda penyesalah yang tidak terperi,
Agar di akhirat Kau terimaku nanti.

Pandanglah aku duhai Tuhanku,
Dengan kasih Sayang-Mu Yang Sejati,
Kau tidak pernah memungkiri janji-Mu,
Akan Kau tepati bila sampai nanti.

Mana tahu ini Ramadhan terakhirku,
Mahu kulakukan amalan sepenuh hati;
Hanyalah Kau menjadi tumpuanku,
Tiada lain difikirkan hanya Kau sentiasa di hati.

Syukurku dalam sujudku,
MingngatiMu setiap waktu:
Di mana-mana ada Wajah-Mu,
Aku terpana dalam Dzat cinta-MU.

Ya Allah Kau bukakanlah hati-hati semua sahabataku,
Untuk memaafkan segala kesalahanku pada mereka;
Tiada niat untuk aku menyakiti hati-hati sahabatku,
Menjelmanya Ramadhan mereka berlembut hati memaafkanku.

Duhai sahabat aku hamba yang ingin ke jalan-jalan Ketuhanan,
Di bumi Allah ini aku mengembara sebelum melangkah ke akhirat;
Dalam pengembaraan ini ingin membawa bekalan,
Makanya berlumba-lumbalah kita membawa bekalan akhirat.

Sempena kedatangan Ramadhan ini
Kuhulurkan sepuluh jari kepada semua di angin lalu
Sudilah memaafkan segala kesalahan diriku ini
Sepanjang aku bersiaran karya dan berkomunikasi denganmu

Tutur kata telah kususun sebaik mungkin,
Tapi aku tetap juga insan yang tak sempurna;
Pada kalian tetap menyakitkan dan menyeksakan,
Makanya maafkan daku kerana kekhilafanku dalam berbicara.

Aku tidak mahu menjadi insan,
Yang sengaja menyakitkan hatimu;
Yang ada di hatiku kasih berpanjangan,
Kasihmu kasihku biarpun terpisah namun sentiasa mewangi di hatiku.

Moga dengan luahan hatiku ini,
Allah memaafkan segala kesalahanku;
Mereka yang mengenaliku di alam maya dan di alam realiti,
Juga berlembut hati memaafkan aku.

Andaikata ini Ramadhan terakhirku,
Barulah tenang roh dan jasadku;
Allah dan manusia memaafkan aku,
Itulah yang kudambakan dalam kalbu.

Tuhanku berilah kekuatan beribadat kepadaku
Kepada keluargaku dan semua pembaca karyaku
Bukakanlah hati-hati kami untuk beribadat ikhlas kepada-Mu
Makbulkan segala niat murniku keluargaku dan semua rakan alammayaku
Masukkan kami semua ke Syurga-Mu
Berkat beramal bersedekah jariah ke jalan-jalan-Mu
Makbulkan doaku doa keluargaku dan doa semua rakan-rakan grupku dan fbku
Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

KARYA: PUTRI RIMBA NIAGARA
15 Julai 2012
 ·  · 

(PETIKAN DARIPADA WALL PUTRI RIMBA NAIGARA)
15 Julai 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;