Friday 27 January 2012

PABILA PINTU TAUBAT TELAH TERTUTUP


PABILA PINTU TAUBAT TELAH TERTUTUP

Kerana tidak mahu dia dilamar oleh cinta ustaz,
dia telah menerima cinta seorang lelaki pengedar dan penagih dadah.
"Sekarang tak payahlah kau bercita-cita hendak melamar cintaku lagi
kerana aku baru saja bernikah dengan orang yang sefahaman dengan aku."
"Aku doakan moga kau bahagia dan sentiasa diberi Allah pertunjuk pada kau dan dia."
"Aku tak perlukan doakan engkau ustaz...untuk pengetahuan engkau aku gembira sangat terlepas dari terikat dengan cinta engkau tu...hahahaha"
"Apabila aku sudah serahkan hidup dan mati aku pada Allah apa pun perancangan Allah untuk hidup aku... aku sudah pasrah dan redha."

Kini sudah hampir 5 tahun dia mendirikan rumah tangga dengan si penagih dadah. Kehidupan rumahtangga mereka aman kerana saling sefahaman ....hidup mereka bertentangan dengan kehendak Allah.

"Bekalan dadah kita sudah habis macam mana ni sayang...." kata si suami
"Apa kata engkau merompak aje....nak mengedar dadah pun sudah tidak selamat lagi..."
"Betul jugak idea sayang."

Malam itu si suami pergi merompak untuk meneruskan kehidupan . Nasibnya malang kerana tidak berjaya meluluskan diri untuk masuk ke rumah yang dikunci oleh penghuni rumah. Cuma satu rumah sahaja yang tidak berkunci....dia masuk tapi tidak ada apa yang dapat hendak dicuri dan dia memerhatikan seorang lelaki soleh sedang berdoa ,"Ya Allah aku tiada apa-apa harta yang hendak aku sedekahkan pada mereka yang memerlukan...jika ada hambaMu yang memerlukan kau murahkanlah rezekinya...berilah dia pertunjuk dan hidayah kepadanya...Amin Ya Rabbal A'Lamin"

Dia bergegas keluar dari rumah ulama tersebut. Sepanjang perjalanan dia menangis...rasa terharu sangat mendengar doa ulama tersebut. Dia ingin bertaubat nasuha...kerana terlalu sedih dia dilanggar sebuah kereta. Mujurlah cedera ringan.

"Saya tidak sengaja melanggar saudara....tiba-tiba aje saudara melintas jalan...."
tanyanya penuh sopan.

"Tuan tak salah saya tak saya...kehidupan saya terlalu mendesak sehingga saya ingin mencuri tapi gagal....sekarang ni saya hendak bertaubat tuan...."

"Kalau macam tu...awak bekerja dengan saya....saya pun sedang mencari pekerja untuk menjadi pemandu saya...."

"Syukur Alhamdulillah." Doa ulama telah dimakbulkan Allah

Selepas solat subuh berjemaah di masjid bersama hamba Allah yang melanggarnya itu. Dia pulang ke rumah untuk menyampaikan berita gembira kepada isterinya.
Dia mahu mengajak isterinya ke jalanjalan yang diredhai Allah.

"Kenapa dengan engkau ni ha...sudahlah malam tadi tak balik...tiba-tiba berubah peragai macam ustaz.....dah buang tebiat ke?" tengkingnya.

"Sayang....kita sebenarnya sudah lama terpesong...marilah kita sama-sama berubah untuk menjadi hamba Allah yang beramal soleh...."

"Sudah.....sudah....pekak telinga aku mendengarnya....aku memang cukup tak suka mendengar ceramah ustaz ni...selama ni aku lari dari cinta ustaz sekarang engkau nak jadi ustaz pulak? Sekarang ni kau pilih antara dua nak jadi ustaz ke atau jadi macam yang aku inginkan...?"

"Aku nak jadi hamba Allah yang beriman...marilah sayang....kita bertaubat sesungguhnya Allah suka orang yang bertaubat..."

"Kalau itu kata engkau...aku tak boleh buat apa...mulai saat ini dan detik ini kau tinggalkan aku....aku tak mahu tengok muka engkau lagi...!!!"

"Ya Allah ya..Tuhanku engkau berilah hidayah pada isteriku...." Selepas suaminya berdoa....si isteri rebah menyembah bumi. Dia nazak....Si suami memangku isterinya dan menyuruh isterinya bertaubat......"Bertaubat sayang....Allah Maha Penyayang sebelum nyawa sampai di kerongkong Allah masih menerima taubat...dia menggeleng-gelengkan kepalanya dan akhirnya mati dalam keadaan yang tidak mahu bertaubat.

Karya Rha NS
1 Januari 2012
· · · January 1 at 2:10pm near Petaling Jaya

0 comments:

Post a Comment

 
;