Thursday 26 January 2012

BICARA HATI MENJADI WARKAHKU


~ Bicara hati Menjadi Warkahku ~

Setiap afsunku
Aku lembarkan menjadi bait-bait yang tersusun
hadirnya bersama bicara hati luahan jiwaku
getir mencanai bait prosa yang direka
bersandarkan harapan pada sekalian teman
memberi kata azimat dan pandangan
agar puisiku bisa berlagu indah
tanpa sumbang mengundang

Dalam sejarah hidup yang inginku cipta
denai tangisan ini aku langkau semua
untuk menjadi lebih berjaya
berkarya dalam suara dan rasa aku seadanya
nekadku tempoh segala onak yang beraja
untuk aku gapai sebuah piala
pada hidup yang lebih bermakna

Detik demi detik
hari demi hari
mampukah aku menperolehinya
telah aku tanamkan segunung kesabaran
dalam menghadapi setiap nista kata
yang mengerlingku penuh curiga

Di sini
di medan karya aku berjanji
aku ingin terus belajar dan mengambus kekurangan diri
walau jalanan berliku tetap aku tempohi
kobar hasratku meluruh penuh perasaan
ingin meluahkan kata -kata yang bisa di-jiwai
terzahirLah warkah aku tersendiri

Teman
Mungkin yang bakalku warna tak seceria pelangi
luahan rasa tak seindah sang pujangga
kilauannya tidak bersinar bak ratna
dan cahayanya tidak sehangat sang suria
tapi aku punya berjuta rasa
yang akan ku taburkan keseluruh buana
untuk santapan jiwa kita semua

Alkapitaku terbentang luas
berjalursulam sibenang emas
berkait dengan amanat akral

Akral pada diri
akan aku arasykan tiap puisi
dari garapanku yang tersendiri
lahir dari sekeping hati suci
buat insan yang bisa mengerti
agar diri dan karyaku dihargai
jauh sekali mengait simpati
tidak jua mengundang benci dan iri
berdirinya aku di sini
hanya mencari
makna diri


~ Keris Abadi - 25/Jan/2012 - 08:24pm ~
· · · about an hour ago

  • You and 3 others like this.
    • Rabeah Mohd Ali Keris...napa menulis sampai menitis air matamu ye...sedihnya aku...mana perginya kepahlawan dan kekuasaan kerismu ye....hihihi
      43 minutes ago · · 1
    • Keris Abadi keris tercicir.. nangislah
      41 minutes ago · · 1
    • Rabeah Mohd Ali berdirinya aku di sini mencari makna diri...
      tapi ku masih tercari-cari siapa aku ini
      masih lagi gagal dalam pencarian mencari makna diri
      lalu aku sendiri
      memohon padaMu Ilahi
      agar tunjukkan aku ke jalan yang Kau redhai
      moga aku hambaMu Yang Kau Cintai
      39 minutes ago · · 1

  • (PETIKAN DARIPADA KUMPULAN PUISI ILAHI)
    26 Januari 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;