Tuesday 10 January 2012

IKATAN UKHWAH PUISI JIWA PUISI KALBU

  • IKATAN UKHWAH PUISI JIWA PUISI KALBU
    ASALKAN HIDUPKU TIDAK MELUKAKAN KALBU KALIAN

    Terima kasih semua rakan seprjuanganku Karya Kita - Bahasa Menunjukkan Bangsa
    Kalian hadir bagaikan pelangi yang kutunggu
    Sungguh indah! Tak jemu memandang...
    Indahnya panorama di kala itu
    Aman...
    Damai...
    Tenteram...
    Subhanallah aku syukur!
    Sebelumnya kufikirkan dalam benak fikiran yang tumpul ini
    Kenapakah kalian selama ini tidak memunculkan diri?
    Adakah kerana ketidaksempurnaan karyaku?
    Atau aku yang tak sempurna berbicara dengan kalian?
    Aduh! Kenapa aku suka berperasangka pada kalian?
    Maafkan aku kalian
    Allah ampunkan aku
    Kufikir dengan benak fikiran yang tumpul lagi...
    Kenapa kalian tega membunuh anganku?
    Sedangkan kita perjuangkan pena yang sama
    Adakah karyaku tiada seni ? Tiada jiwa?
    Bilang sama aku...
    Biar aku perbetulkan biar ada seni dan jiwa
    Bila mereka membacanya tertusuk
    di kalbu dan di jiwa
    Kufikir dengan benak fikiran yang tumpul lagi
    Kenapa Kejora nggak mahu berkongsi sinarnya padaku
    Apakah kalian takut ilmumu akan berkurangan jika
    dikongsikan samaku?
    Aduh! Maafkan aku kerna berperasangka lagi
    Kufikir dengan benak fikiran yang tumpul lagi
    Kenapa purnama nggak mahu senyum padaku
    mungkin karyaku lari dari visi dan misi sebenar
    tak sangka aku...
    tahukah kalian...
    udah kuperahkan sepenuh fikiran untuk mencurahkan
    idea dalam berkarya...tapi kalian langsung tak
    terihsan pada karyaku malah dipandang jelek
    ditertawakan lalu direnyukkan dibalingkan ke sungai rimba
    Nangis aku kalian...
    Itulah yang membuatkan lukaku bernanah
    bertambah parah
    hatiku sengaja kau biarkan luka
    tanpa sedikitpun ihsan
    sejambak bunga kasih yang kuberi pada kalian
    racun berbisa yang kau simbahkan ke lukaku
    tidak puas lagi dengan itu
    kau bebat pula lukaku dengan simbahan asid
    Aduh! Sakitnya sampai tak tertahan...!
    Tak apalah kalau itu boleh membahagiakan kalian
    kurela asalkan hidupku tidak menyakiti hati kalian
    apa tah lagi melukakan kalbu kalian!
    Tapi pabila kufukirkan dengan cahaya iman
    Kalian tidak begitu...
    Kalian selalu menghargai karyaku
    Menyokong segala cita-cita dan perjuanganku
    Hingga aku nangis dalam kesyukuran
    Bersyukur aku dikurniakan sahabat sebaik kalian
    Kita terikat pada ikatan ukhwah puisi jiwa... puisi kalbu
    Moga ikatan
    ukhwah puisi jiwa...puisi kalbu
    dapat membersihkan sifat mazmumah kita dan mereka yang membacanya
    Moga setiap karya kita yang terhasil ada nilaian di SisiNya
    Amin Ya Rabbal A'Lamin

    Karya Rha NS
    10 Januari 2012
    · · · 12 hours ago

    • (PETIKAN DARIPADA KARYA KITA - BAHASA MELAMBANGKAN BANGSA)
      10 Januari 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;